23948sdkhjf

Logistikk-rangering: Norge henger bak nabolandene

Verdensbanken har rangert nivået på handelslogistikken. Norge er bak mange konkurrenter.

TUNG RANGERING: Norge havner på delt 19. plass i undersøkelsen «Connecting to Compete» fra Verdensbanken. Finland, Danmark og Sverige er alle godt foran Norge.

Verdensbanken er en internasjonal låneinstitusjon som gir lån og teknisk bistand for å fremme økonomisk vekst i utviklingsland. Med noen års mellomrom kartlegger Verdensbanken logistikk knyttet til handel i land verden over, og 2023-utgaven er den sjuende i rekka.

Rangeringen baserer seg blant annet på en spørreundersøkelse blant yrkesutøvere innen logistikk, samtidig som den legger såkalte nøkkelindikatorer til grunn. Disse indikatorene viser hvor raskt handel skjer rundt om i verden, og de omfatter data fra skipsfrakt, flyfrakt og stykkgodsfrakt.

De beste er gode på alt

Av de 12 landene på topp, er åtte i Europa (Finland, Danmark, Tyskland, Nederland, Sveits, Østerrike, Belgia og Sverige). Våre naboland Finland og Danmark er på henholdsvis andre- og tredjeplass, mens Sverige er på delt sjuendeplass. Alle disse får en score på 4,0 poeng eller mer på Verdensbankens indeks, av fem mulige.

Typisk for landene i tet er et de ligger på et jevnt, høyt nivå på alle målte områder. Toppnasjonen Singapore får 4,3 poeng totalt sett.

Lista med de 42 første landene i rangeringen finner du i bunnen av teksten.

Norge havner på 19. plass på rangeringen, med 3,7 poeng av fem mulige. Plasseringen deles med Kina, Australia, Hellas, Sør-Afrika og Storbritannia. Det som trekker mest ned for Norges del, er sektoren «tracking and tracing», altså kontrollen med hvor varene er. Her rangeres Norge på 29. plass.

Norge scorer relativt sett best på sektoren som handler om toll og grensepassering, med 12. plass.

Dette er vurdert i rapporten

Sektorene som er blitt vurdert i undersøkelsen, er infrastrukturen for handel og transport, toll/grensepassering, kvalitet på logistikktjenester, om varene når fram i tide, sporing av varene og tilgangen på internasjonale fraktalternativer til konkurransedyktig pris.

Undersøkelsen bekrefter ellers at covid-19 skapte vansker for logistikktjenester verden over, og at kontainerfrakt har hatt problemer i denne perioden. Så vel prisene som forsinkelsene økte.

Hele rapporten fra Verdensbanken kan du lese her

Opphav og kilder: Rapporten "Connecting to Compete" fra Verdensbanken

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094