23948sdkhjf

Tungt med inspektøren på jobb: - Får fort et bilde av hvordan det står til

TUNG KONTROLL: Vi har fulgt en utekontroll på Taraldrud kontrollstasjon på E6 sør for Oslo.

Se stor bildekarusell med bildetekster øverst i artikkelen!

Klokka er litt over sju på morgenen en fredag i mai. Inspektør Daniel Alexander Hals (31) i Statens vegvesen gir Tungt.no en innføring i hva det er han og kollegene hans sjekker når kontrollskiltet er slått på og den ene lastebilen etter den andre står klar til å kjøre på vekta.

Kravene til en inspektør

Den som skal bli inspektør ved en kontrollstasjon, må ha fagbrev innen mekanikk – aller helst innen tunge kjøretøy, men personbil eller landbruksmaskiner holder også. Vedkommende må gjennomføre et modulbasert utdanningsløp ved universitetet i Agder (Campus Grimstad). Etter de første kursmodulene settes den kommende inspektøren til praktisk arbeid med veileder på en kontrollstasjon. Særlig i den første delen av utdanningen handler det mye om lover, forskrifter og regler.

Hals er akkurat i ferd med å snakke om den visuelle delen av kontrollen, da øynene hans glir ut til side og fester seg på en tilårskommen 3,5-tonns varebil. Hals har sett noe – og ganske riktig: Vekta viser halvannet tonn mer enn tillatt totalvekt.

- Vi får ofte veldig fort et bilde av hvordan det står til, sier Hals.

Det kan handle om ting hvermannsen kan se, eller om de små detaljene som krever et øvet øye. Varebilen ser ikke baktung ut, men bakdekket på den ene sida er flatklemt, som om det har altfor lavt lufttrykk.

Teksten fortsetter under bildet. Et sammentrykt dekk avslører solid overvekt på en varebil.

Det er andre ting ved bilen også. Et speil er surret fast med bånd, og hele bilen ser sliten ut. Den kjører varer for en bransje som har slitt med ryktet – uten at dét er viktig i vurderingen til Hals. Det er ikke fordommer, men instrukser inspektørene skal følge når de har kontroll.

- Det er veldig viktig for oss i etaten at vi gjør ting likt. Dette er noe vi jobber med hver dag. Har lastebilen for mye last, så har den det. Det kan vi ikke bruke skjønn på, sier Hals.

Teksten fortsetter under bildet. Inspektør Hals har selv jobbet som vogntogsjåfør. - Det er en fordel, mener han.

Når Tungt.no nevner at lastebilsjåfører forteller at det er strengere på noen kontrollstasjoner enn på andre, så er det noe Hals velger å ikke kommentere. Både Hals og lederen hans, kontorsjef Jens Richard Kalfjøs, understreker at det er instruksene som ligger til grunn for alt de gjør.

Ting på stell

Denne morgenen ekspederes lastebil på lastebil raskt unna på vekta. Det er ikke ofte Hals trenger å be om vognkortet, for han vet hva vektgrensene er for de ulike lastebilene. I den visuelle kontrollen ser han særlig på bremser, hjuloppheng og dekk. Stemningen er avslappet mellom kontrolløren og de kontrollerte. Ting er stort sett på stell.

- Det er viktig å møte sjåførene med respekt og snakke med dem på en ordentlig måte, sier Hals, som selv har vært tungtransportsjåfør tidligere. Han synes det er en fordel at han selv har kjørt lastebil fordi han kan relatere til kontrollsituasjonen på en annen måte – han har vært på begge sider selv.

Teksten fortsetter under bildet. Daniel Alexander Hals kaster et blikk på vektdisplayet. Han trenger sjelden sjekke vognkortet for å vite vektgrensene for de ulike lastebilene.

- Det er sjelden varmt rundt meg, sier han. Også Hals har fått kjeft av sinte lastebilsjåfører, men ikke ofte.

- Det har hendt at det første en sjåfør har sagt, er «faen i helvete». Likevel har vi fått god tone og ønsket hverandre en god dag videre til slutt. Det handler blant annet om å forklare hvorfor vi gjør det vi gjør. Når vi kontrollerer kjøre- og hviletid, er det ikke for å være vanskelige, men for at sjåføren skal ha en normal arbeidshverdag, for at konkurransevilkårene skal være like og for at sjåføren skal være trygg i trafikken.

Kun tre lastebiler blir tatt til side for videre kontroll mens Tungt.no er til stede på morgenen.

- Det er vanskelig med vekt på disse elektriske lastebilene, sier en sjåfør som må en tur inn på kontoret. Han har for mye vekt på bakakselen, og nå venter noen tusen kroner i gebyr. Gebyret kommer arbeidsgiveren til å betale.

– «Men jeg får jo ikke stjerne i boka», sier sjåføren.

Mannen lar det skinne igjennom at det er mer enn det faktum at lastebilen hans går på strøm som skaper problemer. De han kjører for, har rett som det er satt fram for tung last når han kommer. Han er oppmerksom på det, sier han, men denne gangen ble det likevel for tungt.

Målrettet kontroll med digital hjelp

Instruksene til Hals og kollegene hans er omfattende. Hvis en lastebil tas inn til utvidet kontroll, er det en hel del som skal sjekkes. Vi tar den sterkt forkortede versjonen:

Papirer og dokumenter skal kontrolleres, inkludert førerkort, yrkeskompetanse, løyve og fraktdokument. Bombrikke er obligatorisk i alle kjøretøy over en viss vekt, så det må sjekkes. Sikt og lys er viktig, kjøre- og hviletid like så. Vekter og dimensjoner er en selvfølge, og lastsikring er en stor del av kontrollhverdagen.

Teksten fortsetter under bildet. Den visuelle kontrollen går raskt unna når ting er på stell. - Det er ingen som utmerker seg, verken nordmenn eller utlendinger, sier Hals.

Statens vegvesen ønsker at kontrollkreftene skal rettes dit de gjør best nytte.

- Vi har et system med risikoklassifisering som viser hvem vi bør kontrollere ofte. Tanken med klassifiseringen er at vi kan bruke mindre tid på dem som har orden på sakene, og mer på dem som ikke har det, sier Hals.

Bærbare, digitale verktøy er til hjelp i dette arbeidet. Med et nettbrett kan kontrolløren se om lastebilen vedkommende har foran seg, er blant dem som det bør settes av ekstra tid på.

Noen norske sjåfører mener at det i hovedsak er utenlandske transportbedrifter og sjåfører som har svin på skogen. Dette bildet vil Hals moderere.

- Det er ikke noen som utmerker seg, verken i den ene eller andre retningen, sier han.

Luke ut verstinger

Hals har gjennomført kontroller som har gitt gebyr i hundretusenkronersklassen.

- De verste tilfellene er ofte en kombinasjon av flere alvorlige brudd. Sjåføren har kjørt altfor lenge, lasten er usikret og lastebilen er teknisk sett livsfarlig. Det som virkelig gjør det ille, er når sjåføren har sett dette og er klar over det, men likevel velger å kjøre videre. Så er det noen som er uvitende. Men er du yrkessjåfør, er det en del av jobben din å vite hva som er kravene, sier Hals.

Teksten fortsetter under bildet. - Noen blir svette når de må kjøre lastebilen inn i hallen, sier Daniel Alexander Hals.

Den som skal bli inspektør ved en kontrollstasjon, må ha fagbrev innen mekanikk – aller helst innen tunge kjøretøy, men personbil eller landbruksmaskiner holder også. Vedkommende må gjennomføre et modulbasert utdanningsløp ved universitetet i Agder (Campus Grimstad). Etter de første kursmodulene settes den kommende inspektøren til praktisk arbeid med veileder på en kontrollstasjon. Særlig i den første delen av utdanningen handler det mye om lover, forskrifter og regler.

Hals, som blant annet også har jobbet som bilmekaniker, liker yrket sitt.

- Jeg synes det er et meningsfylt yrke der man kan være med på å utgjøre en forskjell i samfunnet. Jeg var opptatt av trafikksikkerhet også da jeg var vogntogsjåfør, og derfor er dette en jobb jeg trives med, sier Hals.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143