23948sdkhjf

Overlast for amatører, overlast for proffe

TUNGT! Det trillet 60 tunge biler og en som skulle vært lett over kontrollplassen Ånestad i går - det ble grov vektfangst i begge kategorier.

Det verste var flyttelasset fra Nord-Norge, som så vidt vi kan skjønne var minst tre ganger tillatt nyttelast.

Ikke det at man ikke "skjønner" privatpersonen bak rattet i den leide varebilen - det er jo plass til det i varebilens godsrom? Fenomenet misforhold mellom tilgjengelig volum og tillatt vekt må gjerne oppleves en gang eller to før det synker inn 

Klemt ned på putene

Men med en vekt på 5700 kg, lå varebilen 2200 kg over tillatt totalvekt. - Med tanke på denne overlasten, går det utover kjøreegenskapene. Denne varebilen hadde ingen fjæringsvei igjen bak da den var lastet så støtputene lå klemt ned på bakaksel, skriver Geir Thomas Finstad i kontrollrapporten.

Varebilen var da lastet langt over det fabrikken anbefaler av tekniske vekter som bilen er godkjent med. Politiet ble kontaktet, og førerkort til fører ble beslaglagt.

De proffe laster av før vekten...

MEN. Hva gjør de proffe når vekten stiger? Jo, de rygger og rangerer. Vi siterer Finstad igjen:

"Fører prøvde unndra seg kontroll med et vogntog som var for tungt. Fører rygget vogntoget inn på ett industriområde. Der byttet han om containere på bil og tilhenger. Han kom så kjørende inn på kontrollplassen. Fører ble pålagt å tilbakestille lasten på kontrollplassen, slik den opprinnelig var lastet da han kom kjørende før han byttet. Bilen veide 2600 kg for mye og overlastgebyr ble skrevet til 9200 kroner. Norsk vogntog."

Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078