23948sdkhjf

Scania-turbuss først i Norge på flytende gass - Flix med 50?

MESSETUNGT 2023: Scania har allerede levert en haug LNG/LBG-lastebiler i Norge, men debuterer neste uke med sin 410-hester-motor i buss.

Det er alltid en risikosport å skrive "først i verden", "først i Norge" etc, siden det som regel viser seg at det aller meste er gjort før. Men vi stoler på Scania når de nå hevder at dette er første turbuss med LNG/LBG-motor.

Flytende gass i bokstavform

LNG/LBG er forkortelse for flytende gass (nedkjølt til flytende form), og kan være enten naturgass eller biogass. Om gassen er natur eller bio spiller absolutt ingen rolle for bussen, som gjør at den er fleksibel mtp drivstoff - men fra norske myndigheter var det kun ved bruk av biogass du tidligere fikk tilskudd ved kjøp av bussen.

Bussen er bygget på et 3-akslet Scana Irizar i6S-chassis med 55 passasjerseter, pluss sjåfør og guidestol. Det er forøvrig ganske innovative OsloBuss som har bestilt og får premierebussen

Med en 730-liters gasstank for flytende gass skal rekkevidden være over 1000 kilometer. Gasstanken er plassert i bagasjerommet på venstre side.

- Vi opplever en økende interesse for denne typen busser. Det er første gang vi kan tilby kundene våre en klimanøytral turbuss med lang rekkevidde, opplyser Espen Fremstad i Scania, som skal levere bussen.

OsloBuss har ytterligere fem busser med samme motor og drivlinje i bestilling. Alle skal bygges hos Irizar i Spania, og de vil komme i litt forskjellige konfigurasjoner.

Men det stopper ikke med det: I dag har også Scania og bussoperatøren Flix inngått partnerskap for å redusere CO2-utslipp. Første mål for de to selskapene å sette opptil 50 LNG-busser (flytende gass) fra Flix-busspartnerne i trafikk. 

FlixBus ble etablert i 2013 i München. Konsernet har  virksomhet i 38 land og transporterer 62 millioner mennesker i året. I 2021 tok de i bruk EUs første langdistansebuss med biogass som drivstoff. 

Målet med prosjektet er å gradvis øke andelen flytende biogass (LBG) inntil bussene kun kjører på biogass. Det vil (når den tid kommer) gi CO2-utslippsreduksjon på rundt 80 prosent. Bussleveransen forventes gjennomført innen utgangen av 2025.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Scania

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.101