23948sdkhjf

Avdekket tukling med plombe - utelukker ikke ulovlig manipulering av fartsskriversystemet

TUNG MANIPULASJON: 302 tunge kjøretøy rullet over Støkken kontrollstasjon på E6 Ås tirsdag kveld. Blant de som fikk en utvidet kontroll var en gjenganger - et polsk vogntog.

Først det positive. Bremsene ble testet og var bra.

Men, det var flere ting som ikke var bra. Teknisk mangel for oljelekkasje under motor, bruksforbud for sikthinder i frontrute, og gebyr for andregangs mangel på bombrikkeavtale innenfor to år. Sistnevnte ga et gebyr på 16.000 kroner til transportforetaket.

Manipulasjon med plombe på en bevegelsessensor

Det ble også bruksforbud på trekkbilen og anmeldelse av transportforetaket da kontrollørene avdekket manipulasjon med plomben på en bevegelsessensor som sitter i forbindelse med fartsskriveren.

- Det er gjort en manipulering av plomberingen til bevegelsessensoren. Vi kan ikke utelukke at det er gjort manipulering av fartsskriversystemet, men det må sjekkes på et verksted, sier seniorinspektør Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen.

Han understreker at de ikke har slått fast at bevegelsessensoren er manipulert, men at de har funnet ut at det er gjort noe med plomben som sikrer bevegelsessensoren.

- Det gjør at vi ikke kan være sikre på at det ikke er gjort noe ulovlig med sensoren, sier inspektør Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen.

Gjenganger

Den samme bilen ble stoppet i august med både mangel på bombrikkeavtale og kontrollørene fant at den originale plombetråden var brutt. Den gang ble det bruksforbud, men sjåføren fikk kjøre til nærmeste verksted for å utføre ny kalibrering og plombering av fartsskriveren.

- Når vi nå får samme bil inn på kontrollplassen ser vi at det ikke er utført kalibrering av fartsskriveren, og vi ser at plombetråden er byttet ut for at det skal se mest mulig originalt ut, men plomben er den samme. Vi ser også at noen har laget et nytt hull i plomben for gjennomføring av den såkalte plombetråden som de bruker. Det har nok ikke latt seg gjøre å bruke det hullet i plomben der tråden normalt skal gå inn, sier Hals.

Resultatet av kontrollen var at det ble gitt samme pålegg som sist. Bilen må på verksted for å utføre ny kalibrering av fartsskriver og ny plombering.

- Vi er i dialog med verkstedet slik at de kan sjekke om det faktisk er en manipulering av fartsskriveren. Det man kan oppnå ved å bryte plomberingen slik er at du kan få tilgang til å skru av kontakten som sitter på bevegelsessensoren. Og da åpner det seg muligheter til å manipulere signaler og lignende som går fra bevegelsessensoren, sier Hals.

Det kontrollørene frykter ved dette er at det utføres kjøring som ikke registreres, slik at man kan kjøre mer og hvile mindre enn det som er tillatt. Transportforetaket ble anmeldt for dette forholdet.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095