23948sdkhjf

Menneskene på veien om lønn: - Man sitter med følelsen at man ikke er verdsatt

LØNN OG ARBEIDSTID: I tungt.no-serien Menneskene på veien spør vi denne gangen tidligere deltakere om lønn.

Denne uken publiserte tungt.no artikkelen "Lønnsoversikt: Så mye tjener de som jobber med transport og lagring". Tall fra Statistisk sentralbyrå viste at gruppene som omfatter yrkessjåfører, tjener en god del mindre enn gjennomsnittet.

På facebook sa kommentarene til saken blant annet:

  • "Har 240 kroner timen/ 37000 i fastlønn. Jobber jo dungnad mot enkelte her?"
  • "240kr timen 37000 i mnd + tillegg. Hjemme i mi egen seng hver natt. Jobber ca 12 dager i mnd og 13 timers dager"

Hva sier Menneskene på veien?

SSB-tallene sier at en gjennomsnittlig avtalt månedslønn er 49.070 kroner, mens gjennomsnittlig månedslønn inkludert det som går ut over den avtalte lønna, er 54.030 kroner. Tilsvarende tall for alle næringer, med andre ord gjennomsnittslønn i Norge, er 51.110 kroner i avtalt månedslønn og 55.220 kroner i gjennomsnittlig månedslønn med eventuelle tillegg.

I vår faste lørdagsserie «Menneskene på veien» snakker sjåførene blant annet om lønn og vilkår. Meningene er mange, men de fleste er enige om at yrkessjåfører ikke tjener så mye som de burde.

Vi spurte nå fire tidligere deltakere i Menneskene på veien tre spørsmål om lønn. Dette er hva de svarte.

  1. Hva mener du er "riktig" lønn?
  2. Hvem eller hvilke andre yrkesgrupper sammenlikner man seg med når det gjelder lønn?
  3. Hvilke yrkessjåfører tenker du får best betalt?

Alice Skrede Tesdal er en bergenser bosatt i Etne. Hun kjører mest øst-vest (hovedsakelig Haukelifjell), og Sverige. Transporten består stort sett av bulklass øst og diverse vest. Endel forskjellige typer skrapmetall til gjenvinning, jordbruksvarer, industrivarer og stykkgods.

- Skulle det vært helt rett skulle yrkessjåfører hatt samme timelønn som andre yrker. I mange tilfeller ligger man langt bak. Som langtransportsjåfør for eksempel så har man over normal lønn utbetalt, men man har da vært borte i kanskje 23 døgn i løpet av en måned. Så sluttsummen på hva man tjener i forhold til hva man jobber er dårlig. Men dette er jo ikke noe hvert enkelt firma kan ta alene. Her må hele næringen opp, og da hjelper det lite med utenlandske aktører og sjåfører som kjører for absolutt minimum.

Jeg må legge til at jeg er fornøyd med lønnen min. Alt bunner jo i at transportprisene må opp, for uten mer inntjening på lassene har jo ikke firmaene mulighet til å gi mer i lønn.

- Det er vanskelig å sammenligne lønn med noen spesifikke andre yrkesgrupper, men timelønnen bør ihvertfall følge minimum, og der ligger vel lokalkjøring greit an tror jeg, men i langtransporten hvis du regner et snitt på 12-14 timer for dagen blir dagbetalingen veldig liten iforhold til timer jobbet i løpet av en dag. Ofte under 200 kroner timen for flesteparten tipper jeg. Mens i tipp, brøyt og lignende er de vel opp til 100 kroner mer i snitt på timen tror jeg.

Kristina Elisabeth Nødset Kristoffersen bor på Oppdal, men er opprinnelig fra Sogn. Hun kjører langtransport over hele Norden, og transporterer alt som går på åpen semi.

- Det er veldig bra tungt.no setter ett fokus på dette. "Riktig" lønn, det er vel vanskelig og svare på. Jeg mener at i forhold til jobben vi gjør, timene og risikoen vi utsetter oss for, burde lønna vært høyere. Dårlig med fasiliteter, få plasser å stoppe på, lange dager, hele uka i bilen, noen ganger helgene, lite fritid, men likevel sitter man med følelsen at man ikke er verdsatt. "Riktig" lønn burde være såpass at man har en årslønn på i hvert fall 800.000 til 900.000 kroner.

- Det er vel ikke andre yrkesgrupper man kan sammenlignes med, for få andre yrkesgrupper har like mange timer i uka.

- De som tjener best av oss yrkessjåfører er vel de som kjører slamsuge-biler.

Trond Volla fra Kongsvinger kjører på Østlandet inkludert noen turer til Sverige. Han transporterer det meste, alt fra stykkgods og maling, til plantejord og IBC.

- Riktig lønn må vel være en fastlønn i bunn og eventuelt overtid. Det er ikke lett å si hva riktig lønn er og hva man skal mene om det. Jeg for min del hadde vært fornøyd med en lønn under 40.000 kroner etter skatt, altså mellom 30.000 og 35.000 kroner.

- Jeg gikk selv fra lastebil til buss, og tjener faktisk mer nå enn det jeg gjorde som lastebilsjåfør.

- Jeg tror at de som er best betalt er de som kjører spesialtransport eller drivstoff.

May Linn Østerhus Morland fra Ålgård i Rogaland kjører langtransport.

- Jeg har ikke så mye å si om dette, men jeg tenker at et minimum for yrkessjåfører bør være 500.000 kroner i året på en vanlig syv til tre-jobb. Det er et høyt ansvarsnivå og store krav til kompetanse.

- Det blir jo fort å sammenligne seg med andre innen logistikk, men også «industriyrker» sånn generelt.

- Jeg tenker det er sjåfører som kjører natteruter med ordnede forhold som tjener mest.

Tabellen under viser lønn for undernæringer i næringskategorien "transport og lagring" for andre kvartal 2022 og andre kvartal 2023. Tabell: SSB

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.453