23948sdkhjf

Jøran fra Toten: - Jeg ville aldri valgt noe annet yrke uansett lønn og arbeidstid

MENNESKENE PÅ VEIEN

“En typisk arbeidsdag for meg starter hjemme klokken syv”

  • Sjåfør: Jøran Minitruckers Tøftum
  • Bosted: Bøverbru på Toten
  • Kjører: Lokalt på Toten.
  • Bil: Scania P500
  • Transporterer: Kjører septikkbil, så går stort sett i møkk.
  • Jobber for: Jøran har kjørt lastebil i 8,5 år, og jobber i dag for Brdr Grønnerud AS på Gjøvik.
  • Instagram: minitruckers96

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Det var nok bestemt tidlig at jeg skulle bli yrkessjåfør, og jeg har vel stort sett vokst opp i lastebil. Pappa har kjørt lastebil så lenge jeg kan huske. Jeg har vært med å kjøre ved hver anledning, som skoleferier og helger. Så fort det var en time med fri, så var jeg på plass.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?

- En typisk arbeidsdag for meg starter hjemme klokken syv. Det første jeg gjør er å oppdatere listene mine på nettbrettet. Der kan jeg se hvem og hvor det er bestilt tømminger, og jeg legger opp ruta jeg skal kjøre litt etter hvor store tanker det er rundt omkring. Jeg ønsker å få med mest mulig på det første lasset. Deretter er det bare å komme seg til første kunde og lokalisere hvor septikkkummen ligger. Slik går stort sett dagen. I tillegg blir det en del telefonprat med kolleger og kompiser gjennom dagen. Vanligvis går en dag ganske fort.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Stykkgods er jo absolutt det jeg liker best, når man kan stable og bruke hodet litt under lasting for å få med mest mulig på bilen. Jeg har jo prøvd litt forskjellig, og stykkgods er nok det som jeg liker aller best.

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Det blir en del oppgaver, som planlegge og legge opp rute etter hvor mange jeg skal prøve å tømme den dagen. Det blir en god del slangedraing også, pluss at jeg må passe på at jeg tømmer riktig kum. Det er vel ikke den letteste jobben, men heller ikke den tyngste. Alt handler om riktig teknikk.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Nei, det har jeg ikke. Utstyret er topp og er tilrettelagt og bygget for det vi driver med, så jeg ser ikke noe poeng i å endre noe på det. at det ser ikke noe poeng i.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det er at en dag aldrig er lik. En dag kan jeg kjøre kun septikk, en dag kan jeg få en spylejobb av tette rør, og en dag er det hyttetømminger langt opp på fjellet. Det er så variert, og derfor er der veldig spennende syntes jeg.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Vel, det finnes yrker med både bedre arbeidstider og lønn, men så er det er jo også dette med trivsel i yrke. Det hjelper ikke med årslønn på 700.00 til 800.000 hvis man ikke trives. Jeg for min del skal ikke klage, jeg har bra lønn og jobber syv til tre hver dag. Jeg ville aldri valgt noe annet yrke uansett lønn og arbeidstid.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Det er viktig med skikkelig oppfølging, og ikke jage på nye unge sjåfører med en gang. Det kan være et stressende yrke vi har. Setter du en fersk sjåfør bak rattet og sender vedkommende alene til Bergen med 50 stykkgodsleveringer på den første turen, så kan det være litt skremmende.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Jeg synes det begynner å jevne seg ut en del, og det er mange flere jenter som kjører i dag enn det var for noen år siden.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063