23948sdkhjf

Rogfast nå: Bra bergkvalitet sikrer JV Implenia/Stangeland og Skanska god fremdrift

STATUS PÅ ROGFAST: Det rapporteres om god fremdrift på Rogfast.

Statens vegvesen har tidligere anslått at det blir gjennomslag ut til Harestad i løpet av mars, men at tidspunkt avhenger av fjellkvalitet og omfang injeksjon.

I følge et innlegg på Facebook skriver Statens vegvesen nå at bergkvaliteten har vært bedre enn forventet.  

Mot Kvitsøy er bergkvaliteten også bra og fremdriften går etter planen.

I Arsvågen ligger entreprenøren litt etter fremdriftsplanen, men det tas igjen. Bergkvaliteten har vært og er fortsatt god. Det er litt innlekkasjer av vann, men ikke mer enn forventet.

Fra Laupland mot Arsvågen er det lav overdekning og dårlig berg, men lite vann. Etter som overdekningen blir bedre er det forventet at fjellkvaliteten blir bedre.

Delprosjekt E03, fra sør

Entreprenør: JV Implenia/Stangeland

Sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. Kontraktssum: 4 milliarder kroner

E04: Fra nord

Entreprenør: Skanska

Nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen. Kontraktssum: 5 milliarder kroner

Milliardprosjektene: Rogfast - 20,6 milliarder

 

Illustrasjon: Statens vegvesen.

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.

Prosjektet Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel (26,7 km). Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med rundt 40 minutter.

Bakgrunn: Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017.

Økonomi: Styringsramma for prosjektet var i 2016 fastsatt til 16,4 milliarder kroner, og kostnadsramma til 18,4 milliarder kroner. I 2020 ble styringsrammen revidert til 20,6 milliarder kroner og kostnadsrammen revidert til 24,8 millioner kroner.

Tidsplan: Første angivelse var 2025, per nå anslår man 2033.

Entepriser: «Rogfast» er et samlebegrep for minst seks delkontrakter av betydelig størrelse. I tillegg må vi regne med at det er store kontrakter/underkontrakter på elektro, ventilasjon etc. I oktober 2017 var det anbudsåpning på den første kontrakten, hvor NCC vant med et tilbud på 180 millioner kroner. Les mer om de seks kontraktene HER.

Opphav og kilder: Innlegg på Facebook fra Statens Vegvesen, en rekke artikler på Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.116