STATUS PÅ SOTRASAMBANDET: Det er nå over ett år siden første spadetak for Sotrasambandet, og prosjektet er godt i gang.
Sotra Link har publisert en rekke bilder fra prosjektet, samt en liten oppdatering, på sine nettsider. Her er noen av dem:
Viadukten til Nye Sotrabru i Knarrevika, sett fra sjøsiden.
Foto: Sotra Link.
I Knarrevika er brotårnene til Nye Sotrabru i ferd med å reise seg. De støpes i omganger på 4,5 meter og skal bli 145 meter høye. Arbeidet med brotårnene vil være ferdig i løpet av 2025.
Foto: Sotra Link.
I Drotningsvik sør har fundamenteringsarbeidet til brotårnene til Nye Sotrabru startet.
Foto: Sotra Link.
I Drotningsvik planlegges omlegging for å starte med tunnelportalene til rampene i Drotningsviktunnelen.
Foto: Sotra Link.
I dette området ved Arefjordpollen skal det lages et stort toplanskryss til ny planlagt rundkjøring. Sotra Link er godt i gang med det forberedende arbeidet.
Foto: Sotra Link.
I Straumsundet bygges ny bro. De 24 pelene som er satt ned i vannet støpes nå.
Foto: Sotra Link.
På Bildøy bygges støttemurer til av- og påkjøringsramper til ny rundkjøring.
Foto: Sotra Link.
Ved Bildøystraumen kommer tunnelløpene til nye Kolltveittunnelen ut i øst. Trafikken skal deretter ledes på bro over Bildøystraumen. Byggestart på broen vil være senere i prosjektet.
Foto: Sotra Link.
Ved Alvøveien, langs rv. 555, bygges nå fundamenter til gang- og sykkelvei.
Foto: Sotra Link.
Tunnelportalene til den nye Kolltveittunnelen i vest. Det ble gjennomslag i den 947 meter lange tunnelen i april. Nå skal tunnelen innredes med blant annet elektro, ventilasjon og sikkerhetssystemer.
Foto: Sotra Link.
Prosjektets første fullførte konstruksjon er denne kulverten på Kolltveit. Dette blir en undergang for gående og syklister under rv. 555.
Foto: Sotra Link.