23948sdkhjf

Jungheinrich Norge: Nedgang i salg, men økt interesse for automasjon

HODET OVER VANNET: Selv om trucksalget har sunket med 10 prosent, ser Jungheinrich Norge økt etterspørsel etter automasjonssystemer.

Selskapet forventer en omsetning på mellom 700 og 800 millioner kroner i år, mens Jungheinrich i Tyskland regner med en omsetning på mellom 5,3 og 5,9 milliarder euro.

En markedsrapport for juli 2024 viser en nedgang i trucksalget i Norge på 10 prosent.

– Selv om markedet er synkende, har vi klart å holde salget oppe. Det vil nok ta tid før vi passerer 1 milliard i omsetning, men vi ser økt etterspørsel etter våre automasjonssystemer, sier Drageset.

Automasjonsprosjekter og dyrtid

Drageset mener nedgangen i trucksalget skyldes at næringslivet er blitt mer forsiktig. Dette merker de blant annet ved at de store automasjonsprosjektene nå tar lenger tid å realisere.

Jungheinrich er først og fremst en truckleverandør, men ønsker også å vise at de er gode på automasjon.

– Automasjonsprosjekter som Skeidar og SG er svært viktige for oss, og gir oss en solid plattform for videre vekst på dette området, sier Drageset.

Sterk konkurranse

– Hvordan opplever dere konkurransesituasjonen?
– Vi møter sterk konkurranse fra dyktige aktører som Toyota og Hesselberg med Linde og Still. I tillegg ser vi økt tilstedeværelse av kinesiske truckmerker med lavere prisnivå. Dette gjør at vi må være konkurransedyktige på pris og kvalitet, forklarer Drageset.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047