Jungheinrich Norge: Nedgang i salg, men økt interesse for automasjon
HODET OVER VANNET: Selv om trucksalget har sunket med 10 prosent, ser Jungheinrich Norge økt etterspørsel etter automasjonssystemer.
Selskapet forventer en omsetning på mellom 700 og 800 millioner kroner i år, mens Jungheinrich i Tyskland regner med en omsetning på mellom 5,3 og 5,9 milliarder euro.
En markedsrapport for juli 2024 viser en nedgang i trucksalget i Norge på 10 prosent.
– Selv om markedet er synkende, har vi klart å holde salget oppe. Det vil nok ta tid før vi passerer 1 milliard i omsetning, men vi ser økt etterspørsel etter våre automasjonssystemer, sier Drageset.
Automasjonsprosjekter og dyrtid
Drageset mener nedgangen i trucksalget skyldes at næringslivet er blitt mer forsiktig. Dette merker de blant annet ved at de store automasjonsprosjektene nå tar lenger tid å realisere.
Jungheinrich er først og fremst en truckleverandør, men ønsker også å vise at de er gode på automasjon.
– Automasjonsprosjekter som Skeidar og SG er svært viktige for oss, og gir oss en solid plattform for videre vekst på dette området, sier Drageset.
Sterk konkurranse
– Hvordan opplever dere konkurransesituasjonen?
– Vi møter sterk konkurranse fra dyktige aktører som Toyota og Hesselberg med Linde og Still. I tillegg ser vi økt tilstedeværelse av kinesiske truckmerker med lavere prisnivå. Dette gjør at vi må være konkurransedyktige på pris og kvalitet, forklarer Drageset.