Grønt skifte på hjul: Slik kutter TMHNO utslippene

UTSLIPPSFRI FREMTID: Toyota Material Handling Norge har satt ambisiøse mål. Det skal halvere egne CO2-utslipp innen 2031, og være helt utslippsfri innen 2041.
Som del av Toyotas felles Science Based Targets-initiativ rapporterer TMHNO på Scope 1 og 2. Det betyr nullutslipp fra egen drift gjennom bruk av grønn strøm, fjernvarme med grønne sertifikater, og overgang til el-biler.
– Vi jobber på alle fronter, fra elektriske servicebiler og solceller til grønn logistikk, sier kvalitets- og HMS-sjef Solfrid Marken.
Elektriske servicebiler – utfordringer og løsninger
I dag har TMHNO elleve elektriske servicebiler i drift og ni i bestilling, men teknikernes utstyrsbehov stiller krav til lade- og lastekapasitet. Nå kommer nye Toyota-varebilmodeller i 2026 med betydelig bedre rekkevidde og lastekapasitet.
– Da kan serviceteknikerne arbeide fossilfritt selv i distriktene, sier Marken.
Hovedkontorets tak er dekket av solcellepaneler som produserer 17–18 prosent av strømforbruket på bygget. Når overskuddet er stort, selges strømmen tilbake til nettet. I høst installeres tilsvarende anlegg på det nye bygget på Gardermoen.
– Slike investeringer er helt avgjørende for å nå våre energieffektiviseringsmål under ISO 50001, forklarer Marken.
Transportoptimalisering og grønn leverandørkjede
I stedet for 20–30 logistikkselskaper bruker TMHNO nå to hovedpartnere som transporterer maskiner mellom Mjölby i Sverige og ulike lokasjoner i Norge og kundene. For sendinger fra Sverige kjører biogassdrevne vogntog ukentlig.
– Ved å stille tøffe miljøkrav til våre underleverandører, reduserer vi utslippene i hele kjeden, sier Marken.
Som medlem av EcoVadis evalueres TMHNO på karbonutslipp, arbeidsvilkår og bærekraftmål. Samtidig krever man at leverandører følger samme standard.
– Vi opplevde at transportløsningene vi la ut var tøffere enn markedet var forberedt på, men gjennom et års arbeid har vi fått på plass løsninger, sier Marken.