23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Grønt skifte på hjul: Slik kutter TMHNO utslippene

UTSLIPPSFRI FREMTID: Toyota Material Handling Norge har satt ambisiøse mål. Det skal halvere egne CO2-utslipp innen 2031, og være helt utslippsfri innen 2041. 

Som del av Toyotas felles Science Based Targets-initiativ rapporterer TMHNO på Scope 1 og 2. Det betyr nullutslipp fra egen drift gjennom bruk av grønn strøm, fjernvarme med grønne sertifikater, og overgang til el-biler. 

– Vi jobber på alle fronter, fra elektriske servicebiler og solceller til grønn logistikk, sier kvalitets- og HMS-sjef Solfrid Marken.

Elektriske servicebiler – utfordringer og løsninger

I dag har TMHNO elleve elektriske servicebiler i drift og ni i bestilling, men teknikernes utstyrsbehov stiller krav til lade- og lastekapasitet. Nå kommer nye Toyota-varebilmodeller i 2026 med betydelig bedre rekkevidde og lastekapasitet. 

– Da kan service­teknikerne arbeide fossilfritt selv i distriktene, sier Marken.

Hovedkontorets tak er dekket av solcellepaneler som produserer 17–18 prosent av strømforbruket på bygget. Når overskuddet er stort, selges strømmen tilbake til nettet. I høst installeres tilsvarende anlegg på det nye bygget på Gardermoen. 

– Slike investeringer er helt avgjørende for å nå våre energieffektiviseringsmål under ISO 50001, forklarer Marken.

Transportoptimalisering og grønn leverandørkjede

I stedet for 20–30 logistikkselskaper bruker TMHNO nå to hovedpartnere som transporterer maskiner mellom Mjölby i Sverige og ulike lokasjoner i Norge og kundene. For sendinger fra Sverige kjører biogassdrevne vogntog ukentlig. 

– Ved å stille tøffe miljøkrav til våre underleverandører, reduserer vi utslippene i hele kjeden, sier Marken.

Som medlem av EcoVadis evalueres TMHNO på karbonutslipp, arbeids­vilkår og bærekraftmål. Samtidig krever man at leverandører følger samme standard. 

– Vi opplevde at transportløsningene vi la ut var tøffere enn markedet var forberedt på, men gjennom et års arbeid har vi fått på plass løsninger, sier Marken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.046