I september 1999 hentet gründeren Carl Ronny Olsen ti små diamantskiver på postterminalen på Alnabru, og leverte dem rett til kunde. Det ble starten på Diaproff – en bedrift som har vokst fra rendyrket diamantverktøy til et bredere produktspekter av maskiner, vinterprodukter og teletinere.
Nå er markedet tøft, men Olsen mener svaret ligger i fagkunnskap, energieffektive løsninger og høy servicegrad – pluss en ny satsing på mobile luftvarmere som allerede er NATO‑registrert.
Nå handler det om å stå i motvinden – og bruke tiden til å bli klare for neste oppsving
Carl Ronny Olsen
Dystert valg-resultat
Tungt treffer Carl Ronny Olsen i de nyoppussede lokalene på Hagan, dagen etter stortingsvalget. Han legger ikke skjul på at han hadde håpet på et annet valgresultat.
– Vi har hatt noen vanskelige år nå, og jeg merker veldig godt at aktiviteten i bransjen har bremset opp. Det er stor usikkerhet både hos oss og i bygg- og anleggsbransjen. Heldigvis har vi flere ben å stå på, men det er klart at vi må også tilpasse oss markedet slik det er nå, sier Olsen.
Olsen beskriver dagens marked som usedvanlig stille.
– Telefonene er stille, investeringsviljen er lav og mange utsetter kjøp, sier Olsen.
Men etter snart 26 år i bransjen har han vært med på opp- og nedturer før, og vet at det handler om å tilpasse seg markedet og finne løsninger. Og den kreative gründeren har hele tiden hatt et ønske om å skape nye ting.
Først handlet alt om diamant-teknologi
Olsen har siden starten i 1999 jobbet med diamantverktøy. Etter endt utenlandstjeneste for Forsvaret på Balkan i 1997 fikk han jobb i Tyrolit, lærte faget – og valgte til slutt å starte for seg selv. Da han lanserte Diaproff i september 1999, var kapitalen knapp: ti diamantskiver bestilt fra et tysk firma, hentet og fortollet på Alnabru før levering til første kunde.
– Den kunden har jeg for øvrig fortsatt, forteller han.
De første årene handlet alt om diamant-verktøy. Etter hvert ba kundene om mer: Én leverandør som kunne samle utstyr for boring, saging og sliping.
– Maskinporteføljen vokste fram rundt kjernefaget, sier Olsen.
Norsk-eid i en liten nisje
Diamant‑segmentet er smalt og preget av få aktører.
– Vi er fem konkurrenter i Norge som i dag deler et marked på rundt 100 millioner hvis vi snakker diamantverktøy generelt. Diaproff er nå siste gjenværende norskeide selskap som driver stort med diamantteknologi, sier Olsen – ikke uten et snev av stolthet.
Diaproff holdt i de første åtte årene til i et lite lokale på Hagan utenfor Oslo, deretter åtte år på Kjeller. I 2017 flyttet Diaproff tilbake til Hagan og inn i dagens bygg, som Olsen senere kjøpte via et eget eiendomsselskap. Diaproff har i dag åtte ansatte, og har nylig pusset opp lokalen som består av lager, verksted og kontorer.
– Vi har så langt brukt ti millioner kroner nå på å pusse opp innvendig i lokalene våre, og før sommeren neste år skal det også være ferdig utvendig. Vi har i praksis alltid gått med overskudd. Det ene året vi var så vidt i minus, var da vi kjøpte bygget – et regnskapsteknisk utslag, sier han.
Rundt 50 prosent av omsetningen ligger på diamantverktøy og 50 prosent på maskintekniske ting, oppsummerer Olsen.
Teletining ga oppsving
Et tydelig løft kom da Diaproff i 2021 fikk agenturet på de svenskproduserte teletinerne Flexi Heater.
– Det ga en voldsom oppsving totalt, med spesielt godt salg på Østlandet. Men som i resten av bransjen har tempoet bremset i år. Likevel er det fortsatt utvikling hos Flexi Heater, sier Olsen.
Nylig kom nyheten Flexi Heater Brutal som er en helelektrisk «gul boks» som kan tine opptil 110 kvadratmeter på trefasestrøm.
– For mange kan det være et alternativ til en tilhengerløsning til flere hundre tusen kroner. «Brutal» ligger under 100.000 kroner og kan nesten gjøre samme jobben, sier Olsen.
En annen nyhet er Flexi Heater «750H», en kraftigere variant utviklet for kaldere områder i landet.
I tillegg trekker Olsen frem flere fortrinn ved den nye teletineren: lavere drivstofforbruk, lavere vekt, enkel manøvrering – og at service og vedlikehold kan gjøres av operatøren via full tilgang til vitale komponenter.
– Alle mattene ligger på taket av hengeren, så man slipper ekstra bil bare for å flytte matter. Det sparer penger, sier Olsen.

Fra isbre til forsvar
Olsens mangeårige vinterhobby – kjøring på islandske isbreer – utløste en idé: En løsning som sørger for sikker, mobil varme når alt fryser.
– Under en storm på Vatnajökull på Island frøys jeg skikkelig i et telt på bilen. Da bestemte jeg meg for å lage noe som faktisk produserer varme og som enkelt kan brukes i en slik situasjon, sier han.
Sammen med en samarbeidspartner i Canada utviklet han en ny serie mobile luftvarmere, kalt Euroheater. Prosjektet ble etter hvert organisert i et eget selskap med målgruppe i Forsvaret, søk‑ og redning og anleggsbransjen. Løsningen fikk raskt fotfeste, og er i dag registrert i NATO-systemet.
– Vi er representert i 15 land på myndighetsnivå gjennom salgsrettigheter. Utvikling skjer i Norge og Canada, og i dag monteres maskinene i Canada. Men Forsvaret ønsker etablering i Norden for å styrke beredskapen. Vi har også dokumentasjon på at dette produktet redder liv, blant annet fra Ukraina, sier Olsen.
I vår solgte han ti prosent av selskapet Euroheater AS til en stor svensk forsvarsleverandør og ansatte en ny daglig leder.
– Vi har store forventninger til Euroheaters løsninger i samtlige NATO-land. Vår daglig leder står bokstavelig talt på stand nå på DSEI i London, Europas største forsvarsmesse, sier Olsen.

Batterier i stedet for generator
Det grønne skiftet presser fram nye løsninger også i anleggsbransjen. Flere og flere går bort fra forbrenningsmotorer, og folk etterspør maskiner drevet av batteri.
– Vi har nå tatt inn dumpere drevet av batteri. Disse veier opp til tre tonn er nå satt ut til testing sammen med Akershus Maskinutleie, og skal videre testes hos blant andre Braathen Landskapsentreprenør AS, forteller Olsen.
Diaproff har også lansert mobile batteribanker på rundt 2,5 kWh, som er perfekte løsninger for alle entreprenører å ha i bilene sine. Da har man kraft til å drive alle typer små maskiner og redskap.
– I mange byer kan man ikke bruke generatorer, og da blir robuste, bærbare batterier et nyttig supplement. De første 20 enhetene ble solgt samme dag som vi lanserte dem via vårt nyhetsbrev i Norge, sier Olsen.
Produktene kommer fra en tysk leverandør, og Diaproff bygger agenturet gradvis.
Også i varmesatsingen er batteri også nøkkelen, og et norskutviklet batteri med høy effekt og kuldetoleranse. Euroheater har utviklet et mobilt feltbatteri for forsvaret, som tåler arktisk kulde. Utviklingen av dette batteriet er rettet mot forsvaret, da det har unike egenskaper for å drifte utstyr som Euroheater, nattoptikk og annet elektronisk uytstyr som er nødvendig for soldater i felt.
– Utviklingen alene på dette batteriet har kostet åtte millioner kroner, med god hjelp fra Innovasjon Norge. Med dette batteriet kan man kjøre 220 volt og for eksempel drifte bygg‑ og anleggsmaskiner i felt – også i kulda – fra en koffert, sier Olsen.
Stolthet – og lærepenger
På spørsmål om hva han er mest stolt av så langt, trekker Olsen frem tre ting:
– Først vil jeg trekke frem Polarflex‑eventyret som løste utfordringene med å flytte vann fra A til B om vinteren. Deretter må jeg nevne Flexi Heat sine teletinere som vi innførte til Norge. De har tatt markedet med storm siden de er de eneste som tilfredsstiller krav fra norske myndigheter på byggeplasser. Til slutt vil jeg trekke frem satsingen på Euroheater, et produkt jeg er ganske stolt av. Nå ser det ut til at de blir distribuert til svært mange NATO-land i årene som kommer.
Men Olsen legger ikke skjul på at risikovilje også har gitt blåmerker.
– Jeg har alltid vært risikovillig. Mange ganger har vi vunnet på våre satsinger – andre ganger har vi tapt. Likevel mener jeg det er en god egenskap å tørre å satse, sier Olsen.
Etter valget denne høsten er Olsen som sagt skeptisk på hva fremtiden vil bringe. Markedet er stille nå, men han mener det er klokt å bruke denne «pausen» til å gjøre seg klare til neste oppsving.
– Jeg trives best når vi finner løsninger og klarer å skalere dem. Nå handler det om å stå i motvinden – og bruke tiden til å bli klare for neste oppsving, sier Olsen.