Nå tar selskapet i bruk Made in Norway-merket som et strategisk verktøy for å styrke sin posisjon i det europeiske markedet, ifølge en pressemelding fra Moelven.
Eksportsatsing i et tøft marked
– Økt eksport er i vekststrategien vår. Dette skal gi oss flere ben å stå på i slike tider som vi er inne i nå, forklarer konstituert administrerende direktør i Moelven Byggmodul, Jørn Eirik Erlund.
Erlund legger ikke skjul på at det er kontrastfylte dager i selskapet. Samtidig som det er varslet permitteringer, er det høyt tempo i salgs- og utviklingsarbeidet. Nylig fikk selskapet den internasjonale Made in Norway-sertifiseringen.
Sertifiseringen, som administreres av Innovasjon Norge, bekrefter selskapets sterke forankring i norsk produksjon, bærekraft og kvalitet.
Vil synliggjøre modulenes opprinnelse
Som en ledende aktør innen produksjon av prefabrikerte moduler, ønsker bedriften å synliggjøre sin norske opprinnelse og styrke identiteten som produsent av norske kvalitetsmoduler av tre.
Modulene brukes til bygging av blant annet skoler, hoteller, studentboliger, kontorer og rigger for bygge- og anleggsbransjen.
Opphavsmerket viktig i eksportsatsing
Moelven Byggmodul merker økt interesse fra europeiske aktører som etterspør bærekraftige tremoduler med høy ferdigstillingsgrad.
– Made in Norway-merket signaliserer kvalitet, ansvarlighet og norsk produksjon – verdier som i økende grad etterspørres internasjonalt.
Å være en del av Made in Norway gir oss en unik mulighet til å skille oss ut i et konkurransepreget marked og bygge tillit i det europeiske markedet, forteller Erlund.
Første Made in Norway-prosjektet
Før sommeren levert bedriften moduler til et nytt hotellbygg og en mannskapsforlegning til det nasjonale kraftselskapet på Island.
Nå er fabrikken godt i gang med en ny bestilling som skal til Island– denne gangen som sertifisert Made in Norway-bedrift.
Kriterier for å ta i bruk merket
Merkeordningen Made in Norway ble lansert i 2024, og er et beskyttet varemerke som gir norske bedrifter muligheten til å synliggjøre sitt norske opphav, og de verdier som følger med. Verdier som kvalitet, ansvarlighet og integritet.
For å kvalifisere til å bruke Made in Norway på produkter eller løsninger, må bedriftene tilfredsstille noen overordnede kriterier innen opphav, bærekraft og ansvarlighet.