23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Satser på eksport: Moelven Byggmodul har fått med seg Innovasjon Norge

Eksport av bærekraftige tremoduler er en viktig del av vekststrategien til Moelven Byggmodul.

Nå tar selskapet i bruk Made in Norway-merket som et strategisk verktøy for å styrke sin posisjon i det europeiske markedet, ifølge en pressemelding fra Moelven.

Eksportsatsing i et tøft marked

– Økt eksport er i vekststrategien vår. Dette skal gi oss flere ben å stå på i slike tider som vi er inne i nå, forklarer konstituert administrerende direktør i Moelven Byggmodul, Jørn Eirik Erlund.

Erlund legger ikke skjul på at det er kontrastfylte dager i selskapet. Samtidig som det er varslet permitteringer, er det høyt tempo i salgs- og utviklingsarbeidet. Nylig fikk selskapet den internasjonale Made in Norway-sertifiseringen.

Sertifiseringen, som administreres av Innovasjon Norge, bekrefter selskapets sterke forankring i norsk produksjon, bærekraft og kvalitet.

Vil synliggjøre modulenes opprinnelse

Som en ledende aktør innen produksjon av prefabrikerte moduler, ønsker bedriften å synliggjøre sin norske opprinnelse og styrke identiteten som produsent av norske kvalitetsmoduler av tre.

Modulene brukes til bygging av blant annet skoler, hoteller, studentboliger, kontorer og rigger for bygge- og anleggsbransjen.

Opphavsmerket viktig i eksportsatsing

Moelven Byggmodul merker økt interesse fra europeiske aktører som etterspør bærekraftige tremoduler med høy ferdigstillingsgrad.

– Made in Norway-merket signaliserer kvalitet, ansvarlighet og norsk produksjon – verdier som i økende grad etterspørres internasjonalt.

Å være en del av Made in Norway gir oss en unik mulighet til å skille oss ut i et konkurransepreget marked og bygge tillit i det europeiske markedet, forteller Erlund.

Første Made in Norway-prosjektet

Før sommeren levert bedriften moduler til et nytt hotellbygg og en mannskapsforlegning til det nasjonale kraftselskapet på Island.

Nå er fabrikken godt i gang med en ny bestilling som skal til Island– denne gangen som sertifisert Made in Norway-bedrift.

Kriterier for å ta i bruk merket

Merkeordningen Made in Norway ble lansert i 2024, og er et beskyttet varemerke som gir norske bedrifter muligheten til å synliggjøre sitt norske opphav, og de verdier som følger med. Verdier som kvalitet, ansvarlighet og integritet.

For å kvalifisere til å bruke Made in Norway på produkter eller løsninger, må bedriftene tilfredsstille noen overordnede kriterier innen opphav, bærekraft og ansvarlighet.

Building Supply Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.037|