23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

55 meter, 60 tonn og 100 prosent resirkulert aluminium: Hangarbrua er klar

Trondheim har fått en ny gang- og sykkelbru bygget i resirkulert aluminium fra oljeplattformen Gyda. 

Hangarbrua ble offisielt åpnet 30. september 2025, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. Den er 55 meter lang, 9 meter bred og har en vekt på 60 tonn. Brua er bygget som en nettverksbuebru og er verdens første i sitt slag laget av 100 prosent resirkulert aluminium. Materialet stammer fra den nedlagte oljeplattformen Gyda.

Byggherre er Statens vegvesen, og konstruksjonen er utført av Leirvik AS i samarbeid med blant annet COWI, Hydro, Aker Solutions og Stena Recycling. Winsnes AS har hatt ansvar for grunnarbeidene.

Bruprosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim og er lagt til hovedsykkelveg øst. Den skal gi en trygg forbindelse mellom Ranheim, Jakobsli og Pirbrua, og er planlagt for å betjene rundt 40 000 innbyggere – med ytterligere vekst i årene som kommer.

Bruk av aluminium gir lavt vedlikeholdsbehov, ettersom materialet ikke ruster. Dette reduserer fremtidige driftskostnader og behov for å stanse trafikk for vedlikehold. Aluminium kan dessuten resirkuleres uendelig uten tap av kvalitet, og bidrar dermed til å redusere klimaavtrykket.

Leirvik AS opplyser at de nå også har flere aluminiumsbruer under planlegging, blant annet i Bergen og en kjørebru i Isfjorden ved Åndalsnes.

Hangarbrua

  • Lengde: 55 meter
  • Bredde: 9 meter
  • Vekt: 60 tonn
  • Type: Nettverksbuebru
  • Materiale: 100 % resirkulert aluminium fra oljeplattformen Gyda
  • Byggherre: Statens vegvesen
  • Entreprenør: Leirvik AS
  • Samarbeidspartnere: COWI, Hydro, Aker Solutions, Stena Recycling
  • Grunnarbeid: Winsnes AS
Building Supply Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|