Hangarbrua ble offisielt åpnet 30. september 2025, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. Den er 55 meter lang, 9 meter bred og har en vekt på 60 tonn. Brua er bygget som en nettverksbuebru og er verdens første i sitt slag laget av 100 prosent resirkulert aluminium. Materialet stammer fra den nedlagte oljeplattformen Gyda.
Byggherre er Statens vegvesen, og konstruksjonen er utført av Leirvik AS i samarbeid med blant annet COWI, Hydro, Aker Solutions og Stena Recycling. Winsnes AS har hatt ansvar for grunnarbeidene.
Bruprosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim og er lagt til hovedsykkelveg øst. Den skal gi en trygg forbindelse mellom Ranheim, Jakobsli og Pirbrua, og er planlagt for å betjene rundt 40 000 innbyggere – med ytterligere vekst i årene som kommer.
Bruk av aluminium gir lavt vedlikeholdsbehov, ettersom materialet ikke ruster. Dette reduserer fremtidige driftskostnader og behov for å stanse trafikk for vedlikehold. Aluminium kan dessuten resirkuleres uendelig uten tap av kvalitet, og bidrar dermed til å redusere klimaavtrykket.
Leirvik AS opplyser at de nå også har flere aluminiumsbruer under planlegging, blant annet i Bergen og en kjørebru i Isfjorden ved Åndalsnes.
Hangarbrua
- Lengde: 55 meter
- Bredde: 9 meter
- Vekt: 60 tonn
- Type: Nettverksbuebru
- Materiale: 100 % resirkulert aluminium fra oljeplattformen Gyda
- Byggherre: Statens vegvesen
- Entreprenør: Leirvik AS
- Samarbeidspartnere: COWI, Hydro, Aker Solutions, Stena Recycling
- Grunnarbeid: Winsnes AS
