TechnoAlpin, verdensledende innen produksjon av snøkanoner og snøsystemer, tar nå et nytt steg i digitaliseringen av sin logistikk.
Ved hovedanlegget i Bozen skal den autonome roboten SOTO, utviklet av Jungheinrichs datterselskap Magazino, sørge for automatisert transport av små lastbærere (KLT) mellom lager og montasje.
Utvider et etablert samarbeid
TechnoAlpin har i flere år basert sin internlogistikk på løsninger fra Jungheinrich, blant annet automatiske smalganglagre, reolsystemer og trucker. Med den nye roboten kompletteres anlegget med et helhetlig og mer automatisert system.
– Målet var å optimalisere materialforsyningen i montasjen og etablere en skalerbar, autonom KLT-forsyning. SOTO passet best inn i vår eksisterende Jungheinrich-infrastruktur og gir oss én samlet løsning fra én leverandør, sier en representant fra TechnoAlpin.
Helautomatisk flyt mellom lager og produksjon
SOTO skal transportere små lastbærere automatisk mellom rundt 30 stasjoner på en 300 meter lang rute. Den fleksible griperarmen kan håndtere beholdere i høyder mellom 400 og 1700 mm og rotere dem 90 grader ved behov. Hver robot kan frakte opptil 24 beholdere samtidig, noe som øker kapasiteten og reduserer manuelle håndteringer.
Robotene er koblet direkte til TechnoAlpins ERP-system, som automatisk skaper transportoppdrag. Hver beholder blir skannet og sporet digitalt i sanntid, slik at hele materialflyten blir både transparent og sporbar.
Sømløs integrasjon og sikker drift
Det nye systemet innlemmes med eksisterende Jungheinrich-utstyr, inkludert reoler, trucker og det interne I/O Management-systemet som også håndterer brannvernfunksjoner.
– Den tette samarbeidsprosessen med TechnoAlpin og den eksisterende tilliten mellom selskapene var avgjørende. Med SOTO kan vi tilby en løsning som passer perfekt inn i dagens infrastruktur og forbedrer materialflyten ytterligere, sier Francesco Davoli, prosjektleder for Mobile Robots i Jungheinrich Italia.
Klart for drift i 2026
Installasjonen ved TechnoAlpins anlegg i Bozen skal etter planen være i full drift i mars 2026.
Systemet er bygget for å kunne utvides med flere roboter ved behov, etter hvert som produksjonen vokser.