Tunnelarbeidet på Rogfast fortsetter for fullt. Entreprenøren JVIS – et joint venture mellom Implenia og Stangeland – har nå passert 50 prosent av kontrakten på strekningen fra Mekjarvik mot Kvitsøy. Rundt 150 arbeidere jobber på prosjektet.
– Det er store tall når Rogfast bygges, forteller Øyvind Ellingsen, seniorrådgiver kommunikasjon i Statens vegvesen Utbygging.
Over halvveis gjennom 8,5 kilometer tunnel
Ellingsen opplyser at JVIS totalt skal drive 8.500 meter tunnel, og at arbeidet så langt har krevd 4.560 sikringsbolter og 27.300 kubikkmeter sprøytebetong. Fra tunnelen er det allerede kjørt ut 903.500 kubikkmeter faste steinmasser, hvorav 2.350.000 tonn er dumpet i sjøen med lektere – tilsvarende omtrent 55.000 semitrailerlass.
– Når Rogfast står ferdig, vil det være tatt ut nær 9 millioner kubikkmeter tunnelstein. Alt skal brukes til samfunnsnyttige formål – blant annet utfyllinger til industri- og boligområder i regionen. Nå fyller vi i Randaberg, Bokn og på Kvitsøy, forteller Ellingsen.
Han forteller at steinen først transporteres med semitrailere, deretter lastes den over på splittlekter eller båt. Utfyllingene skjer fra sjøen – opp til kote 9 – før det kan fylles videre fra land.
– Årsaken er HMS, og at vi ikke ønsker bulldosere eller andre anleggsmaskiner fylle fra land med så store dyp. Dybden varierer fra 5 til over 40 meter, sier han.
Nye industriområder og boligfelt vokser fram
Ellingsen forteller at på Kvitsøy skal det kjøres ut rundt 100.000 semitrailerlass med stein før JVIS er ferdig.
Det vil gi øya om lag 100 mål nytt industriområde. I Randaberg blir det etablert et industriområde på 120 mål, mens massene fra Bokn allerede har bidratt til å skape en ny halvøy i Føresvik, der det planlegges et nytt boligområde. Det går også mye stein til Karmøy havn som får utvidet containerhavnen med 100 mål.
– I tillegg vil tunnelstein bli brukt til fyllinger flere andre steder, sier Ellingsen.


