23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Offentlige innkjøp og sosial dumping

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) holder på med en kartlegging av hva offentlige innkjøpere trenger for å hindre sosial dumping.

Difi har nettopp gjennomført to workshops med ansatte i kommuner og staten som er jobber med innkjøp av tjenester og bygg- og anleggskontrakter. Innsatsen mot sosial dumping retter seg også mot andre bransjer som for eksempel skips- og offshoreverft og helse og omsorg, skriver Arbeids- og sosialdepartementet på sine nettsider.

Dette er en oppfølging av regjeringens

reviderte strategi mot arbeidslivskriminalitet

.

Hvilke hjelpemidler trenger innkjøperne?

Kartleggingen som gjennomføres for Arbeids- og sosialdepartementet, er del av et samarbeidsprosjekt med kommunesektorens arbeidsgiverorganisasjon KS. Arbeidstilsynet deltar også i prosjektet. Hele poenget med kartleggingen er å finne ut hvilke hjelpemidler innkjøpere i for eksempel kommunene trenger for å forhindre arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.

Arbeidstilsynet har dokumentert at arbeidslivskriminalitet brer om seg i Norge og er i ferd med å bli mer systematisk og organisert. Svart arbeid og omsetning er de vanligste formene for arbeidslivskriminalitet.

Mer om kartleggingen

HER!
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047