23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Tar ingen sjanser

Det jobbes på spreng for at Bergensbanens nye ståltak skal være klart til vinteren.

Rundt 15 mann fra Mesta er i sving for å få på plass overbygget på strekningen Hallingskeid og Myrdal, hvor det fort faller fem meter snø om vinteren, melder Bane Nor.

Stålplatene som boltes på plass mellom togavgangene, er fire til åtte kvadratmeter store.

– Stål er sikrere

På denne strekninen har flere generasjoner bygg i tømmer holdt sporet snøfritt siden banen åpnet i 1909. Nå er stål den nye standarden, ikke minst etter at Snøoverbygget på Hallingskeid brant ned i 2011.

– Stålbygg er mer robust, lettere å vedlikeholde og sikrere mot brann, forklarer prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079