Vaksdal Maskin fra Voss vil ha 74 millioner kroner for jobben. Det gir en ledelse på nesten 20 prosent.
BMO Entreprenør fra Kongsberg ligger på andreplass med 88,8 millioner. Den tredje anbyderen er det spanske firmaet Aldesa Construcciones, som vil ha 94,7 millioner kroner, skriver Våreveger.no.
Liten interesse kan ofte bety høye priser, men det laveste anbudet ligger ikke langt fra kostnadsoverslaget.
Omfattende oppdragVaksdal kommune ligger mellom Bergen og Voss. De to tunnelene er den 926 meter lange Langhelletunnelen og den 661 meter lange Beitlatunnelen. De skal nå oppgraderes i samsvar med tunneldirektivet.
74 milloner kroner kan virke som en drøy pris for en samlet tunnellengde på mindre enn 1,6 km, men oppdraget blir omfattende. Tunnelene er gamle og i dårlig forfatning. Den lengste ble åpnet i 1970, den andre året etter. Alt utstyr i tunnelene må skiftes ut.