23948sdkhjf

Slik virker Vedlikeholdstoget

Det 70 meter lange togsettet gjør at sporarbeid kan utføres uten trafikkstans og i all slags vær.

Siden 2013 er Bane Nors vedlikeholdstog blitt brukt til sporvedlikehold.

Med arbeidsvogn, lagervogn og et kombinert verksted og oppholdsvogn er togsettet velegnet til feilretting og vedlikeholdsoppgaver.

Oppdrag på Romeriksporten

Seks netter på rad har Vedlikeholdstoget rullet inn i den 14,5 km lange Romeriksporten på Gardermobanen med mannskap og materialer om bord, skriver Bane Nor i en artikkel. Det er blitt utført påleggssveis i slitte sporveksler – en jobb som vanligvis krever at tunellen må stenges for trafikk mens arbeidene pågår.

Vedlikeholdstoget sørger for at reparasjoner og vedlikehold i spor kan utføres fra innsiden av toget. Kort fortalt er Vedlikeholdstoget et rullende sporverksted, og når toget ankommer arbeidsstedet kan gulvet åpnes og veggene skyves ut i bredden (80 cm på hver side) slik at mannskapet kan jobbe skjermet fra vær, vind og trafikk i nabospor.

Kan jobbe uforstyrret

– Uten toget må Romeriksporten stenges for trafikk hvis vi skal ut og feilrette eller gjennomføre vedlikeholdsarbeider, forteller tilstandskontrollør Jan-Magne Kvernmo. Med Vedlikeholdstoget kan vi jobbe uforstyrret mens tog passerer i normal hastighet i nabosporet, fortsetter han.

Det er en lang tunell å frakte materialer i, og det er langt fra Lillestrøm og inn til komponentene som skal repareres. – Med toget får vi utnyttet arbeidstiden og siden alt av materiale og verktøy er om bord unngår vi å bruke unødig tid på å kjøre ut og inn av tunellen, sier faggruppeleder linjen, André Grøtli. – Kollegene i pukken er også veldig fornøyde med toget. Arbeidslyset er godt, de får mer tid til feilretting og får jobbet skjermet fra tog som passerer i nabosporet, sier han.

Sveiser i all slags vær

Det er gode og trygge arbeidsforhold, og den største gevinsten med toget er den høye sikkerheten. Mye regn og sterk vind kan eksempelvis føre til at sveisearbeider må avbrytes, en utfordring en unngår med Vedlikeholdstoget. I tillegg kan traverskranen benyttes til å løfte eller flytte tunge materialer.

I verkstedet kan man også utføre mindre reparasjoner, og i den lille kantinedelen kan mannskapet lage seg kaffe og spise når de er ute på jobb. Det er også et lite toalett om bord.

I tillegg reduserer toget støyen mot naboområder, noe som er svært gunstig under nattarbeider.

– Vi planlegger også å teste toget til forskjellige typer arbeider, og da spesielt oppgaver knyttet til arbeider med signal og i sporet, sier tverrfaglig planlegger Ole Gjermund Bredesen. – Vi planlegger arbeidene våre slik at vi får utnyttet arbeidsperiodene best mulig. Med toget får vi for eksempel jobbet en time ekstra på natt, noe som gir store gevinster for oss, fortsetter han.

Vi slipper også å bære tungt, men noe av det beste er at alle jobber trygt beskyttet mot vær, vind og passerende tog i nabospor, sier Jan-Magne.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094