23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Snøoverbygg til 55 millioner

Bergensbanen og Flåmsbana får nye snøoverbygg. Mesta vant kontrakten i konkurranse med fem andre leverandører.

I 2017 bygde Bane NOR 120 meter nytt snøoverbygg på høyfjellet. I år blir lengden doblet, og selskapet har gitt oppdraget til Mesta. Kontrakten er på rundt 55 millioner kroner og gjelder for ett år, med opsjon på inntil tre nye år.

– Konkurransen var hard. Pris var selvsagt viktig, men vi så også på hvordan entreprenørene hadde forstått oppdraget. Dette er et krevende område, og vi har knapp tid siden sesongen i høyfjellet er kort, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR.

Fra tre til stål

Mestas oppdrag består i å rive gamle trebygg og sette opp nye i stål. Baneservice fikk kontrakten på å sette ned betongfundamenter.

Det nye bygget på Bergensbanen blir 180 meter langt og kommer like vest for Hallingskeid, i forlengelsen av bygget som ble satt opp i 2017. Flåmsbana får et 65 meter langt bygg på Leitet ved Myrdal.

– De siste årene har vi utviklet en standardmodell for snøoverbygg i stål. Vi bruker erfaringene til å bygge mer effektivt og dermed senke kostnadene per meter, forteller Undal.

Holder banen åpen

– Dette er en stor kontrakt for oss, og en utfordrende jobb siden stedet ikke har veiforbindelse, sier direktør Kjell A. Næss i Mesta Spesial produksjon.

Til sammen har Bane NOR 11 kilometer snøoverbygg på Bergensbanen og én kilometer på Flåmsbana. Disse bidrar til å holde banen over høyfjellet åpen gjennom vinteren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11