23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Antar store kostnadsøkninger på Follobanen

Risikoen for forsinkelser og kostnadsøkninger karakteriseres som svært høy etter at Condotte ble hevet fra Follobane-prosjektet. I oktober får vi vite hva regningen ender på.

Utsettelser og kostnadsøkningene kommer frem i en e-postutveksling mellom Bane NORs toppsjef Gorm Frimannslund og ekpedisjonssjef i Samferdselsdepartementet, Fredrik Birkheim Arnesen, som Byggeindustrien har fått innsyn i. 

Bygg.no skriver at bakgrunnen blant annet er Byggeindustriens artikkel om en intern Bane NOR-rapport. Der fremgår det at risikoen for forsinkelser og kostnadsøkninger ble karakterisert som svært høy etter at Condotte ble kastet ut.

Påfølgende beskyldninger fra opposisjonen i Stortinget om at statsråden hadde holdt tilbake informasjon, trekkes også frem som en av grunnene til at ekspedisjonssjefen tok direkte kontakt med Bane NOR-sjefen for å få en statusrapport.



–Høy risiko

På spørsmål om konsekvensene av at Condotte ble hevet, svarer Gorm Frimannslund:



– Bane NOR hadde senest Follobanen oppe til behandling i ledergruppen i går 3/5. Både styringsrammen (med tidligere endringsmeldinger avklart med JDIR) og ferdigstillelsesdato er ikke endret. Prosjektet står med høy risiko i våre interne rapporter. Det vil prosjektet gjøre frem til det er inngått avtale på de tre utførelseskontraktene på innføring Oslo S som erstatter totalentreprisen som ble kansellert. I oktober vil dette være avklart, og vi kan med sikkerhet si om styringsrammen må endres, skriver Gorm Frimannslund i e-posten.

Full gjennomgang i oktober

Overfor Byggeindustrien bekrefter Frimannslund at regner med å kunne gi det endelige svaret på hva Condotte-hevingen vil koste i medio oktober.

– Vi har lyst ut fire kontrakter, ikke tre som er nevnt i e-posten, og den siste av disse regner vi med å ha avgjort i månedsskiftet september/oktober. Da kjører vi en full gjennomgang av prosjektet, og vi kan gi et svar på tids- og kostnadsbildet i prosjektet, sier Frimannslund.

Se mer på: http://www.bygg.no/article/1356749

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126