23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Infrastruktur for milliarder nødvendig ut over nye trikker

Bare behovet for oppgradering av gater og skinnegang er estimert til 3,2 milliarder kroner.

I tillegg kommer kostnader for tiltak med vann og avløp. Planene for utvikling av baser for parkering og vedlikehold har en kostnadsramme på 1 milliard kroner.

For Trikkeprogrammet omfatter oppgradering av infrastruktur og utvikling av baser på Grefsen og Holtet (parkering og vedlikehold) i Oslo.

Storgata skal fornyes med ny beplantning, benker og fortau.Nærmere bestemt skal trikkens base på Grefsen skal bygges om for å kunne ta imot de nye trikkene.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet. Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune, melder Sporveien i Oslo.

Den første nye trikken er forventet å komme til Oslo for testkjøring i 2020. Deretter vil det skje en gradvis utskiftning av gammelt materiell frem til alle nye trikker er levert i løpet av 2024.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126