23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Lyser ut avlyst milliardprosjekt på nytt

Bane NOR lyser ut Sandbukta-Moss-Såstad-kontrakten igjen.




























Etter at Bane NOR først kansellerte deres utlyste konkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, bekrefter nå selskapet via en pressemelding at de lyser ut milliardkontrakten på nytt. I pressemeldingen skriver Bane NOR at de inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase. Kontraktsignering er planlagt i andre kvartal i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024. Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold som skal gi kortere reisetid og hyppigere avganger for passasjerer og bidra til målsettingen om å frakte mer gods med jernbane. Kontrakten er for ca. 10 km med underbygning, som vi inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 km, to store løsmassekulverter, nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss. – Prosjektet er i rute med de forberedende arbeidene og legger forholdene godt til rette for den entreprenøren som skal gå i gang med hovedarbeidene. Dette inkluderer en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen. – Vi var fornøyd med interessen og deltakelsen i prekvalifiseringen vi lyste ut tidligere i år, men valgte å avlyse konkurransen som følge av at vi ikke oppnådde tilstrekkelig konkurranse. Vi forventer imidlertid å oppnå god nok konkurranse når vi nå kunngjør på nytt, forklarer Rasmussen, og legger til: – Det er viktig å sikre at de som blir invitert til å by på jobben har rett kompetanse og profil for kontrakten. Prosjektets risikoprofil gjør det riktig å gå denne ekstra runden for å forsikre oss om at de entreprenører som inviteres til å gi tilbud oppfyller de nødvendige kvalifikasjoner. Det stilles blant annet spesifikke kvalifikasjonskrav til erfaring med både prosjektering og bygging i blant annet kvikkleire, samt krav om tilstrekkelig økonomisk soliditet.

Opphav og kilder: Bane NOR

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074