23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Implenia fikk omfattende veikontrakt til 150 millioner

Byggherre Sporveien har gitt selskapet oppgaven med å ruste opp veistrekningen Storokrysset-Disen.

Kontrakten har en verdi på ca. 150 millioner norske kroner og det meldes at oppdraget er både komplisert og omfattende. 

Det melder Sporveien i en pressemelding. 

Opprustningen av Grefsenveien kommer som et resultat av «Fremtidens byreise», tiltaket som brakte nye trikker til Oslo kommune. Veiarbeidet går under tiltak for å tilrettelegge byens infrastruktur for de nye trikkene. 

– Den utslitte trikkeinfrastrukturen gjør at trikken må holde lav fart på strekningen. I tillegg bidrar huller i asfalten til farlige situasjoner og skader på biler som kjører i veien. På strekningen er det også store køproblemer for kollektivtrafikken i retning sentrum. Grefsenveien mangler videre tilrettelegging for sykkel og fortauene her er smale og utslitte, sier prosjektleder Maria Suhr i Sporveien, som legger til at veistrekningen i mange år har vært utfordrende, både for trikkeførere, passasjerer, bilister, syklister og fotgjengere.

Samarbeid mellom tre kommunale aktører

Når Sporveien i samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten skal utbedre forholdene i Grefsenveien, er det ønskelig å samtidig oppgradere overvann og vann- og avløpsnettet i området slik at man unngår nye gravinger her i nær fremtid. Både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten er derfor en del av prosjektet. Blant annet skal Bymiljøetaten etablere et nytt overvannsanlegg på Disenjordet og i tillegg skal en av Oslos to hovedforsyningsledninger for vann byttes. Dagens ledning ligger midt i Grefsenveien under sporfundamentet, er nærmere 100 år gammel og er for liten for dagens og fremtidens behov, heter det i pressemeldingen. 

– Vi har estimert anleggsperioden til halvannet år og den viktigste årsaken til varigheten er kompleksiteten og omfanget av de planlagte vann- og avløpsarbeidene, sier Suhr.

Implenia sterkest på pris og oppdragsforståelse

Sporveien spesifiserer at det var omfanget og den tverrfaglige kompleksiteten i prosjektet og at tre kommunale aktører skal arbeide såpass tett sammen, som gjorde at kvaliteter som oppdragsforståelse samt kompetanse og erfaring veide svært tungt i vurderingen av tilbudene. 

Implenia hadde høyest score på både pris, oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring og trakk dermed det lengste strået i konkurransen.

– Et prosjekt innenfor Implenias kjernevirksomhet

Implenia Norge er en del av Implenia Group, som er den ledende aktøren innenfor bygg- og anleggsvirksomhet i Sveits. Det norske selskapet har 600 ansatte, hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo og med kontorer i Bergen, Ålesund, Orkdal, Stjørdal, Brønnøysund, Mo i Rana og Bodø samt hovedverksted og lager på Dal i Akershus. Implenia Norge omfatter også datterselskapene Norbridge AS og Midtnorsk Betongsprøyting AS.

Audun Aaland, administrerende direktør, Implenia Norge, er svært fornøyd med at Sporveien valgte dem.

– Vi har levert mange spennende og utfordrende infrastrukturprosjekter over hele landet. Disse har innebefattet vei-, bane- og grunnarbeid, vann og avløp, betongkonstruksjoner, bruer, tunneler, vann- og frostsikring, fjellsikring og miljøtjenester. Kompleksiteten i Grefsenveien-prosjektet gjør at vi får fremvist noen av selskapets kompetanseområder, og vi gleder oss til å komme i gang, sier Aaland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093