23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Ingen vet når fylkesveien kan åpnes igjen

Fire måneder etter at fylkesvei 771 raste ut i Årsetfjorden er beboerne i nærområdet fortsatt tvunget til å kjøre lange omveier.

Det var den 25. april i år at deler av fylkesveien ble tatt av et ras i Nærøy, nord i Trøndelag.

Denne helgen markerte det fire måneder siden ulykken, og bilister som ønsker å reise strekningen må fortsatt kjøre flere mil i omvei. Og det er fremdeles ingen som vet når veien vil stå klar til bruk igjen. 

I juli  meldte Statens Vegvesen at arbeidet med å restaurere veien er krevende, av sikkerhetsmessige årsaker. Undersøkelser viser nemlig at raset ikke bare har gått på land, men også under vannoverflaten, som gjør det risikabelt å sende inn arbeidere der. 

Det som forlenger prosessen er at før man kan begynne å gjøre hoveddelen av arbeidet med å rydde og restaurere veien, så må grunnene rundt sikres.

- Fjellsiden ovenfor raset er nå sikret. Men det er for stor risiko å gå inn med gravemaskin i selve raset. Det er rett og slett usikkert om løsmassene i den gamle vegbanen er stabile, opplyste seksjonsleder i Statens vegvesen, Dag Ivar Borg da. 

Det omfattende arbeidet med å sikre området har ført til at det ennå ikke har blitt ryddet vekk løsmasser fra området, som gjør det umulig å si hvor fast fjell faktisk befinner seg bak. 

Raset har ført til en massiv omvei for de som ønsker å benytte seg av veien. En 30 km lang omvei må brukes dersom en ønsker å kjøre til og fra kommunesenteret Kolvereid på Nærøy. 

Dette er det siste man hørte om prosjektet fra Vegvesenet. I et intervju med NRK forteller samferdselsdirektør i Trøndelag Erlend Solem at det er umulig å si når veien faktisk står ferdig. 

- Dette er et svært vanskelig område å jobbe i. Statens vegvesen sier de i løpet av høsten skal komme med en rapport om videre framdrift i saken, sier Solem. 

Solem legger til at prosjektet er både dyrt og omfattende, men at det er nødvendig at dette arbeidet gjøres grundig.

- Nå skal vi gjøre det skikkelig slik at det ikke går nye ras i området, sier han til NRK.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096