23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Krever utbedring av «lurebrua»

Norges Lastebileierforbund mener broen i Saltdal endrer høyde, og melder om mangfoldige skader på lastebiler som prøver å komme under den.

Dette kommer frem i en artikkel hos NRK mandag.

Norsk Lastebileierforbund får stadig inn klager fra norske sjåfører om jernbaneundergangen på Setså i Saltdal i Nordland.

- Den blir omtalt som ei ordentlig lurebru fordi den endrer høyde, sier Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges Lastebileierforbund til NRK.

Sjåførene hevder broen, som ble bygget tilbake i 1960, endrer høyde med rundt 10 cm og burde vært utbedret for lenge siden.

- Siden lastebilene er større og høyere i dag, sliter de med å komme seg gjennom undergangen på Setså, forklarer Jensen til riksavisen.

En potensiell forklaring på mysteriet kan være at det er bakken under broen som synker, i sammenheng med tidevannet – en forklaring som får støtte fra Havforskningsinstituttet.

Fordi tidevannet bringer høyvann og lavvann, kan faktisk veibanen til en viss grad heves og senkes, sier forskningsleder Svein Sundby.

Statens Vegvesen avviser nemlig hevelser og senkelser i den såkalte «lurebrua». 

Dette har vi sjekket ut for flere år siden, og det er ikke registrert unormal bevegelse i veien, sier strategisjef Unni Gifstad i Statens vegvesen til NRK.

Gifstad forteller dog at Vegvesenet har sett på måter de kan utbedre eller forbedre jernbaneundergangen på siden 2010. Midler har dog vært et problem, og nå jobbes det med en ny reguleringsplan for området.

- Noe må gjøres, forteller Gifstad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047