23948sdkhjf

Risa: Unngår flere av de største veiprosjektene

Større veiprosjekter og større risiko gjør at kun de største selskapene kan prekvalifisere seg, sier selskapet.

Risa: Unngår flere av de største veiprosjektene

Større veiprosjekter og større risiko gjør at kun de største selskapene kan satse høyt, sier selskapet.

Dette kommer frem i en artikkel hos Dagens Næringsliv (NB: plussartikkel).

Entreprenøren frykter at det er kun de større konsernene utenfor landegrensene som vil kunne konkurrere om de største infrastrukturprosjektene i Norge fremover.

– Veikontraktene blir bare større og større,  og risikoen større og større. Nå vurderer de store som Veidekke hva de skal gjøre. Hvordan i all verden skal vi klare å håndtere dette? Kontraktene mot Nye Veier er for eksempel blitt så store at vi ikke klarer å prekvalifisere oss. Vi er ikke store nok og har ikke stor nok egenkapital, sier Bjørn Risa til Dagens Næringsliv.

Avisen avslører videre at Nærbø-entreprenøren nå har vedtatt et styrevedtak om at de ikke skal ha mer enn 30 prosent av omsetningen mot Statens Vegvesen, for å unngå prosjektene som utgjør for stor risiko.

Dessuten viser tall fra EBA – Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg – viser at de store infrastrukturprosjektene i Norge har særdeles stort konfliktnivå knyttet til seg, og at de norske selskapene har til sammen fem milliarder kroner utestående.

– Tallet EBA referer til er kravene fra entreprenørene mot Statens vegvesen. Erfaringen viser at det vi ender opp med å betale er langt lavere beløp. Det er vanskelig å tallfeste hva det reelle tallet er. Så for oss gir det ingen mening å krangle om tall, sier avdelingsdirektør i Vegdirektoratet Bettina Sandvin til avisen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109