23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Follobanen utsettes ett år

Bane NOR anbefaler lengre utbyggingstid for Follobaneprosjektet, og ber samtidig om å øke kostnadsrammen på 26,3 milliarder som ble bevilget av Stortinget i 2014.

Dette kommer frem i Aftenposten fredag.

Åpningen av Follobanen utsettes til desember 2022, hovedsakelig grunnet forsinkelser og kostnader som har oppstått på grunnlag av hevingen av to av utbyggingskontraktene med Condotte i 2018.

– Bane NOR har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund i en melding.

Bane NOR skriver nå at de ber om at kostnadsrammen økes i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 med 7,7 % fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner.

Disse nyhetene kommer ikke lenge etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) fortalte i Stortinget at han ikke så et grunnlag for å øke kostnadene, og at prosjektet fortsatt skulle åpnes i 2021.

– Det er gjort en stor innsats gjennom hele 2018 med tanke på å ferdigstille prosjektet som planlagt, og å minimere de negative konsekvensene etter at man besluttet å heve kontraktene med Condotte i januar 2018. Styret erkjenner nå at det likevel ikke er realistisk å kunne ta i bruk Follobanen før i 2022, og at prosjektets kostnadsramme bes økt fra 28,5 til 30,7 milliarder kroner for å sikre gjennomføring og ferdigstillelse. På vegne av styret vil jeg på det sterkest beklage de ulemper dette måtte medføre for alle som blir berørt av denne utsettelsen, sier styreleder i Bane NOR, Siri Beate Hatlen.

Det var i januar i 2018 at Bane NOR opphevet Follobanen-kontraktene med nå konkursbegjærte Condotte. Det italienske selskapet var i dype økonomiske problemer, som stanset arbeidet. Bane NOR avlyste kontraktene, og tok opp arbeidet selv.

Per i dag er utbyggingen ca 72 % ferdigstilt mot prosjektmål på 79 %.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.151