23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Historisk bevilgning til Vestfoldbanen

På kvelden torsdag 20. juni kom gladmeldingen, da vedtok Stortinget at det bevilges penger til to store utbyggingsprosjekter i Vestfold.

Allerede til høsten kan Bane NOR sette spaden i jorda etter at det ble klart at Stortinget bevilger penger til utbygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og Drammen og Kobbervikdalen. Når dobbeltsporene står ferdig i 2024 dobles kapasiteten på Vestfoldbanen.

- Vi er veldig glade for at Stortinget fulgte anbefalingen fra Samferdselsdepartementet i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås i en pressemelding

Fire tog i timen hver vei 

Han er godt fornøyd med klarsignalet for å starte opp det omfattende arbeidet på Vestfoldbanen, og ser frem til å gi de reisende et langt bedre reisetilbud

- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier Tangerås.

Doble spor, tunneler og fornyede stasjoner

Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.

- Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km. lang, forklarer prosjektdirektøren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01