23948sdkhjf

En jevn strøm av flasker og bokser

Hva gjør du når du har kunder på 12.000 forskjellige steder i landet, 10.000 henteoppdrag hver uke, og skal samle inn 1,1 milliarder tomme bokser og flasker i løpet av et år? Ifølge logistikksjefen i Infinitum er svaret god planlegging og stor fleksibilitet. – Vi gjør nok ting på en litt utradisjonell måte, sier Sten Nerland.

Nerland har vært direktør for logistikk og drift i Infinitum i nær ti år, og jobber hver dag for at transporten av tomgodset skal fungere så godt som mulig.

– De fleste kjenner nok til panteordningen, gjennom panteautomatene og informasjonskampanjer, men de vet nok ikke helt hvilket system som ligger bak for at boksene og flaskene skal ende opp som nye bokser, flasker og andre plastprodukter. Og det er helt fint. Den jobben er det vi som skal fikse, sier Nerland.

Bruke ressursene klokt

For Nerlands del handler den jobben om å analysere, systematiserer og planlegge. Målet er å bruke ressursene klokt, enten det er tid, kjørekostnader eller de innsamlede materialene.

– Vi jobber mer med å analysere dataene enn med den fysiske hentingen. Her lar vi transportselskapene løse dette som de selv synes er best, det er de som er ekspertene her. Vår erfaring er at mange mindre transportselskaper er meget effektive, sier logistikksjefen.

– Det er flyten som er viktig. De store linjene. Da kan vi ikke detaljstyre de som frakter tomgodset vårt. Vi skal kontrollere, ikke styre.

For Infinitum betyr det at tomgodset ikke bare hentes når det er helt fullt. I stedet har de faste avtaler med butikkene og transportselskapene om henting til avtalte tider. Det kan være hver dag, to ganger visse dager eller bare noen få dager i uken, avhengig av størrelsen på butikken. Eksakt tidspunkt legger ikke Sten Nerland seg borti. Samtidig skal det ikke samles seg opp mer enn to palleplasser med pant i butikken.

For å slippe å kjøre lange strekker med lite volum, blir sekkene kjørt inn til regionale samlingssteder (huber) og lastet over i andre transportenheter, som semitrailere og togkontainere. Dette gjøres for å ha god fyllingsgrad på lengre transportstrekninger. Også her blir alt styrt etter forhåndsdefinerte lasteenheter og avtalte tidspunkt.

– En slik fleksibilitet betyr at vi ikke må bestille ekstra kapasitet hver gang noen melder inn at de er fulle, og at vi ikke får økte kostnader ved sesongsvingninger. Alt går av seg selv og flyter jevnt. Tidligere responderte vi på varsler og behov. Da måtte vi ofte i all hast skaffe transport. Det ble dyrere og unødvendig hektisk. Nå vet butikkene og hubene at vi kommer før det blir for fullt. Da trenger de ikke å bruke tid på ringe eller beregne unødvendig lagerplass, sier han.

Utnytter returtransport

Infinitum har drevet panteordningen for drikkevarebokser og plastflasker med pantemerke i over tjue år, og har derfor omfattende data på hvilke dager det pantes mest, variasjoner knyttet til sesong og hvor mye som pantes på hvert sted. Både ny og erfaringsdata brukes i planleggingen.

– Vi vet blant annet at pantevolumet langs Oslofjorden øker med 40 prosent om sommeren. Vi vet hvor og når det pantes ekstra mye og vi vet at det i visse perioder er stille mange steder. Det betyr at vi kan legge årsplaner som i god tid setter inn ekstra ressurser eller redusere antall besøk, sier logistikksjefen.

Lastebilene som henter tomgodset i butikkene, kioskene og bensinstasjonene er der som regel i utgangspunktet for å levere andre varer.

– Vi bruker hovedsakelig ledig transport som skal returnere til sin terminal eller hub. På den måten får vi utnyttet ressursene godt, ved at bilene ikke drar tomhendt tilbake. Det er bra for alle parter, mener Nerland.

Tomgodset hentes først inn til grossistlagrene, så til et av Infinitums tre anlegg. Ett på Fetsund på Østlandet, ett i Trondheim og ett i Bjerkvik i Nordland for sortering før alt resirkuleres. 90 prosent av alle solgte bokser og plastflasker med pantemerke ble i 2019 pantet og resirkulert.

– Infinitum skal sikre mest mulig effektiv og miljøvennlig drift. Jeg ser ofte at effektiv drift også er miljøvennlig drift.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064