23948sdkhjf

Dieselkongen har grønne skilter

Norges mest solgte dieselbil i 2019 – uansett kjøretøyklasse – er en varebil. Sjekk oversikten over de mest populære dieselbilene.

OPPSUMMERING: Norske varebilselgere satt med pekefingeren klar på pressemeldingsknappen da års-tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken kom 3. januar.

I år var både Bertel O. Steen, Møller og Nissan kjappe i avtrekket.

Bertel O. Steen har solgt flest varebiler totalt sett, når alle bilhusets merker er inkludert. - Vi var størst på varebil i 2018 og tar samme posisjon også i 2019, det er vi veldig fornøyde med, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Mercedes-Benz Vito er enkeltmodellen med flest registreringer fra Bertel O. Steen med 3031 enheter. Slår man sammen PSA-trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, ble det registrert totalt 4 756 av dem i 2019.

Møller har solgt klart flest varebiler av ett merke, VW. Og modellen Transporter har alene solgt omtrent like bra som PSA-trillingene med 4589 biler…

- Volkswagen var også i 2019 desidert det største merket i segmentet for varebiler under 3,5 tonn. 10 603 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på 28,1 prosent, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

Og Nissan vant suverent 1. plass med flest elektriske varebiler. - Nissan doblet det elektriske varebil-salget! 2019 ga et rekordstort salg av elektriske personbiler i Norge. Men også el-drevne varebiler skjøt salgsmessig fart gjennom 2019 med en total salgsøkning på 13,7 %. Helt i front dominerer Nissan e-NV200, skriver kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen.

Men tilbake til diesel først, et drivstoff den alminnelig mann i gata er i ferd med å glemme.

I 2019 ble det solgt halvannen gang så mange varebiler med diesel som personbiler. Tallene for 2019 er 33.127 varebiler med dieselmotor, 22.825 personbiler med dieselmotor.

Og Norges mest solgte dieselbil – uansett kjøretøyklasse, dvs. personbil, varebil, buss eller lastebil – er en varebil. Og topp 5 dieselvinnerne varebil (på modellnivå) er de gode gamle travere:

VW Transporter med 4576 biler (altså er det solgt 13 bensinbiler også…)VW Caddy med 4003 bilerMercedes Vito med 2956 bilerPeugeot Partner med 2430 bilerFord Connect med 1732 biler

Dette er selvfølgelig de mest solgte varebilene uansett drivstoff. Se utvidet tabell under.

TOTALEN: Det ble solgt 35.683 varebiler i 2019, mot 34.795 året før. Altså 2,5 prosent opp. (Og hører du tallet 37.701 varebiler i 2019, skyldes det at OFV tar med 2018 stk campingbiler i regnestykket. Campingsegmentet har for øvrig 16 prosent nedgang i 2019). PS: Alle campingbiler går på diesel…

Tråkler vi oss ned til de forskjellige varebilsegmentene, er det det lett å bli irritert på OFV som heller ikke skiller mellom VW Transporter og VW Amarok i den mellomste kassebilklassen. Altså mellom kassebiler eller pickuper.

SEGMENTENE Men la gå, i 2019 har de små varebilene hatt større fremgang enn de mellomstore. Det segmentet som går mest tilbake er SUVer på grønne skilter, men Toyota Land Cruiser holder kongeplassen helt uutfordret. Det uansett ikke et stort segment, med totalt 1733 biler.

Et segment som er enda mindre, men går kraftig fram, er flerbruksbiler. Det skyldes ene og alene 96 stk Ford Galaxy på grønne skilter. Og når vi er inne på små, trendy segmenter: Det er solgt «hele» 25 varebiler som går på gass. 23 av dem er VW Caddy.

SÅ!: Det viktige trendsegmentet er elektriske varebiler. Her er fremgangen i 2019 på pene 13,7 prosent. Totalt ble det levert 2010 elektriske varebiler i fjor. Det utgjør 5,6 prosent av alle varebiler (ex campingbiler for dem som finregner).

Dette er topp 10 registrerte elektriske varebilmodeller ifølge OFV, ja sant å si samtlige modeller som er registrert i 2019:

Nissan NV200 1134Renault Kangoo 326Peugeot Partner 198Maxus EV80 102Citroen Berlingo 98Mercedes Vito 75VW Crafter 64MAN TGE 9Goupil G4 3Goupil G5 1

Enda mer spennende blir 2020 i denne sektoren!

Møller Mobility Group anslo for et par år siden 15 prosent elektriske varebiler av totalmarkedet allerede i 2020. Nå som vi faktisk er inne i 2020, er det omforente anslaget i bransjen litt mer edruelig på nivå 10 prosent i år.

Det betyr uansett hard kamp om å vinne den elektriske delen av varebilmarkedet.

Hold deg oppdatert. Her på Tungt har vi skrevet mye om varebiler i 2019 - scroll nedover og kos deg med disse sakene:

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079