En SUV, varebil, lett lastebil, 19 tonns lastebil og en terminaltraktor
OSLO kl 12.00 I DAG:
Kinesiske BYD skal ekspandere i Europa, men først tar de Oslo, og Norge.
Det sparkes i gang med SUVen Tang, men også varebiler og lastebiler fra den kinesiske produsenten.
RSA skal representere BYD på salg, service og deler for full-elektriske BYD Tang og elektriske varebiler i Norge.
BYD Europe utvider sitt tilbud av elektriske kjøretøy i Europa, ved å utpeke den skandinaviske bilimportøren og forhandleren RSA som importør i Norge.
RSA blir importør for BYD elektriske personbiler i Norge, som det første markedet i Europa, men mye viktigere: Også importør for elektriske varebiler og nyttekjøretøy fra BYD.
Det første produktet ut er den nye full-elektriske SUV-en BYD Tang i tillegg til en varebil, en 7,5 tonn lett lastebil, en 19 tonn lastebil og en terminal-traktor.
Alle er 100% utslippsfrie, full-elektriske kjøretøy med batteriteknologi fra BYD.
I november 2019 annonserte BYD sine planer for å tilby elektriske lastebiler i Europa innen utgangen av 2020. Med over et kvart århundres erfaring fra batteriutvikling, er BYD nå en av verdens ledende produsenter av batterielektriske kjøretøy. BYD har solgt over 750.000 biler i året, og har vært verdens største produsent av ladbare biler seks år på rad.
Det globale salget av BYD sine elektriske varebiler og lastebiler har økt år for år siden introduksjonen i 2013.
I Europa har BYD solgt over 1.300 eBusser i alle store markeder på kontinentet. Isbrand Ho, Managing Director i BYD Europe, legger til dette om samarbeidet