23948sdkhjf

Q2 2019: Trucksalget ned – men fortsatt høyt

Selv om salget av gaffeltrucker første halvår ble svakere enn samme periode i fjor, ligger det likevel over gjennomsnittet de siste 15 årene.

Ifølge Maskingrossisternes Forening (MGF) solgte deres medlemsbedrifter 1.154 gaffeltrucker i andre kvartal. Det er en nedgang på 135 trucker sammenlignet med samme periode i fjor, men er likevel det fjerde beste resultatet for andre kvartal de siste 15 årene.

Bortsett fra palletrucker som økte med 15,6 prosent var det en nedgang i alle de øvrige trucksegmentene i april, mai og juni måned.

Halvårsresultat over gjennomsnitt

I løpet av første halvår solgte medlemmene i Gaffeltruckgruppen til MGF 2.536 gaffeltrucker. Sammenlignet med samme periode i fjor er det en nedgang på 162 enheter, tilsvarende 6 prosent. Det er likevel over gjennomsnittet (2.370) de siste 15 årene.

Oversikten over de enkelte segmentene viser en vekst i salget av både motvektstrucker og skyvemasttrucker, mens de øvrige lagertrucktypene gikk til dels kraftig tilbake. En forklaring på det er at salget av disse var all time high i fjor.

Generell optimisme

Som kjent viser ikke MGF-statistikken det reelle totalsalget av gaffeltrucker her i landet. Ifølge WITS (Worldwide Industrial Truck Statistics) bestilte leverandører som ikke er medlemmer av MGF 911 trucker i fjor. Det utgjorde 15 prosent av det norske totalmarkedet og til sammenligning var andelen snaue 12 prosent i 2018. Vi har i skrivende stund ikke sett WITS-tallene for andre kvartal, men ifølge MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad viste WITS-tallene for første kvartal en vekst på 3,8 prosent mens det var en nedgang i salget til MGF-medlemmene på 1,9 prosent.

– I WITS-tallene vises dog alt som er importert til Norge, så vi kan ikke utelukke at endel av disse står på lager og dermed ikke er sammenlignbare med våre tall. De fleste av medlemmene våre hadde en veldig sterk avslutning på 2018, og på et møte i juni i år var det generell optimisme for året 2019 totalt sett, opplyser Grøstad, som legger til at de ennå ikke har hatt gruppemøte etter at tallene for andre kvartal ble offentliggjort. – Jeg har ikke fått noen reaksjoner fra medlemmene ennå, men generelt kan jeg si at vi følger tallene nøye, og spesielt dersom det blir store forskjeller mellom WITS og våre tall. En slik differanse kan bety at nye budsjettmerker fra aktører som ikke er medlem av MGF vinner markedsandeler, men foreløpig har vi ingen klare analyser som viser dette, opplyser hun.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187