23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

MAN har rundet 1.000.000 lastebiler

MAN har rundet 1.000.000 lastebilerMAN nr. 1.000.000 har rullet av samlebåndet. I den 85-årige historien som tysk lastebilprodusent er det særlig de siste 25 årene som har stått i fokus når det gjelde...

MAN har rundet 1.000.000 lastebiler

MAN nr. 1.000.000 har rullet av samlebåndet. I den 85-årige historien som tysk lastebilprodusent er det særlig de siste 25 årene som har stått i fokus når det gjelder den solide posisjonen MAN har oppnådd.

Ved et slik jubileum er det naturlig å ta et tilbakeblikk på historien. MANs historie går tilbake til tidlig 1800-tallet, men det var i 1915 at MAN (frem til 90-tallet skrevet M.A.N.) kom i gang med en lisensproduksjon av Saurer lastebiler. Det skulle imidlertid ikke gå mange årene før MAN kunne levere sine egenutviklede nyttekjøretøyer, hvorav det meste av tiden med basis i en meget viktig oppfinnelse - dieselmotoren. Denne motortypens «far», Rudolf Diesel, hadde sitt virke hos MAN da han utviklet de første driftsklare dieselmotorer mot slutten av 1890-årene. Vi skal nedenunder ta for oss en del milepæler i MANs historie som nyttekjøretøyprodusent.

1924: Det skulle ta vel 25 år fra den første driftssikre dieselmotoren ble tatt i bruk i et kraftverk til man hadde klart å få motorkonstruksjonen ned i en størrelse egnet for nyttekjøretøyer. Men i 1924 kunne altså MAN vise sin første dieseldrevne lastebil på den internasjonale bilutstillingen i Berlin. Det var en 4-sylindret motor på 50 hk. Allerede fra første stund produserte MAN dieselmotorer med direkte drivstoffinnsprøytning, en teknisk løsning som gjennom alle år har vist seg overlegen.

1933: Innfører samlebåndsprinsippet ved fabrikken i Nürnberg. Dette ga en vesentlig økning i produksjonen og dannet skole for hvordan MANs produksjonsstruktur skulle være senere.

1954: Innfører turbomotoren som ga økt motoreffekt og samtidig en betydelig reduksjon i drivstofforbruket.

1955: Flytter lastebilproduksjonen fra Nürnberg til München, en fabrikk med betydelige kapasitetsreserver. Dette var et avgjørende skritt for å kunne bli en eksportrettet produsent.

1964: Produserer lastebil nr. 100.000.

1969: Produserer den første lastebilen med luftfjæring på alle aksler og ligger dermed langt foran konkurrentene på dette området. Løsningen innebar helt nye muligheter for håndtering av vekselpåbygg.

1971: Kjøper Büssing i Salzgitter.

1975: Produserer lastebil nr. 250.000.

1990: Kjøper lastebildivisjonen til østerrikske Steyr.

1994: Lanserer Europas sterkeste serieproduserte dieselmotor for lastebiler - en 18,3 liters V10 med en effekt på hele 600 hk. Ingen annen produsent har foreløpig slått dette.

1995: Produserer lastebil nr. 750.000. Det skulle altså gå bare fem år å produsere den neste kvarte millionen.

1999: MAN kjøper polske Star.

2000: Flere begivenheter: MAN kjøper engelske ERF (se side 52). Lanserer dessuten nå en helt ny tung lastebilserie som omtales i neste utgave.

MAN i dag

MAN har i dag fem fabrikker i Tyskland, to i Østerrike, samt anlegg i Polen, Sør-Afrika og Australia. En stadig sterkere produksjonsintegrering mellom fabrikkene gir betydelige synergieffekter. Dagsproduksjonen i de nevnte fabrikkene er 240 lastebiler over 6 tonn og 35 busser. Nürnberg er kompetansesentrum for motorer med en årsproduksjon i inneværende forretningsår (fra 1. juli 1999 til 30. juni 2000) på 70.000 enheter. Dette er motorer både til egne kjøretøyer og eksterne kunder. Med stor etterspørsel i Europa har MAN et produksjonsmål på mellom 61.000 og 62.000 kjøretøyer i dette forretningsåret. Det er en klar rekord. I tillegg til dette kommer produksjonen hos Engelske ERF, som MAN nå er i ferd med å overta.

Ny svensk toppsjef

Håkan Samuelsson (49) slutter i stillingen som ansvarlig for utvikling og produksjon hos Scania, og tiltrer i løpet av året som ny toppsjef i MAN Nutzfahrzeuge. Samuelsson etterfølger Klaus Schubert som har ledet MAN Nutzfahrzeuge i en periode preget av stor fremgang, både produkt- og markedsmessig. Samuelsson startet sin karriere hos Scania allerede i 1977. Fra 1981 hadde han ledende funksjoner innenfor utvikling og planlegging hos den svenske nyttekjøretøyprodusenten. I 1990 overtok han ansvaret for utvikling og produksjon av hele drivlinjen i Scania, og fra 1993 var Samuelsson teknisk sjef hos Scania do Brasil. Siden 1996 har han som nevnt vært ansvarlig for utvikling og produksjon, samt hatt fast plass i Scanias toppledelse.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102