23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Globalt samarbeid rundt Scania nummer 1000000

Globalt samarbeid rundt Scania nummer 1000000Produksjonen av Scanias kjøretøy nummer én million demonstrerte fleksibiliteten i Scanias produksjonssystem. Totalt 11 produksjonsanlegg fra ulike steder i...

Globalt samarbeid rundt Scania nummer 1000000

Produksjonen av Scanias kjøretøy nummer én million demonstrerte fleksibiliteten i Scanias produksjonssystem. Totalt 11 produksjonsanlegg fra ulike steder i Europa og Latin-Amerika bidro med deler og komponenter til lastebilen som ble sluttmontert i Nederlandske Zwolle.

Scanias kjøretøy nummer en million er en 3-akslet trekkbil med betegnelsen P124 CA6x4, som er blitt donert til Internasjonale Røde Kors. Etter avsluttet tjeneste skal den tilbake til Scania "vugge" - den første monteringshallen til Vagnfabriksbolaget i Södertelge (Vabis), som i dag er Scanias museum i Södertälje.

Produksjonen av jubileumsmodellen manifesterer også selskapets raske vekst. Selskapet ble grunnlagt i 1891, og det tok 75 år å bygge de første ett hundre tusen kjøretøyene (1966).

Kjøretøy nummer 500.000 ble produsert i 1987. I dag produserer Scania ca. 50.000 enheter pr. år. Av de én million produserte kjøretøyene, er 895.000 lastebiler og 105.000 busser.

Selskapets lastebiler, busser samt industri- og marinemotorer benyttes i dag i mer enn 100 land verden over. Også produksjonen er global, med anlegg i Argentina, Brasil, Mexico, Frankrike, Nederland, Polen, Danmark og Sverige. Det første produksjonsanlegget utenfor Sverige ble etablert i São Paulo i Brasil i 1958.

Modellprogrammet er basert på et unikt, globalt modulsystem som muliggjør at et meget stort antall kjøretøyvarianter kan produseres med et begrenset antall deler og komponenter. Modulsystemet gir store effektivitetsgevinster i både utvikling og produksjon, og komponentene er de samme uansett om kjøretøyet er avsett for Europa, Latin-Amerika eller noe annet land. Det er også et stort komponentfellesskap mellom Scanias lastebiler og busser.

Røde Kors-bilen har sitt utspring i følgende land;

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047