23948sdkhjf

Crafter erstatter LT: Vokser i både størrelse og produktbredde

Vokser i både størrelse og produktbreddeSammenlignet med dagens LT, er etterfølgeren Crafter blitt både bredere, fått lengre akselavstander, høyere tak og økt nyttelast. Også modellutvalget har vokst ...

Vokser i både størrelse og produktbredde

Sammenlignet med dagens LT, er etterfølgeren Crafter blitt både bredere, fått lengre akselavstander, høyere tak og økt nyttelast. Også modellutvalget har vokst betraktelig og som gjør det enda bedre å tilpasse bilen til transportformålet. Sterke motorer, gode kjøreegenskaper og en gjennomtenkt førerplass gjorde prøvekjøringen til en ren fornøyelse.

Henning Ivarson Hamburg

Dagens LT (Lasten-Transporter) kom på markedet for første gang i 1975, og i tillegg til stor utbredelse i Europa dannet denne modellen også basis for utviklingen av både en egen lastebilserie til det søramerikanske markedet og et nært samarbeid med MAN om G-serien. Etter flere oppgraderinger og 470.000 produserte eksemplarer, kom LT2 i 1996 og som så langt er produsert i 330.000 eksemplarer.

Tredje generasjons LT heter altså Crafter, et navn som sammen med den tøffe frontdesignen skal symbolisere kraft og styrke. Crafter er også den tredje modellintroduksjonen til Volkswagen Nutzfahrzeuge på like mange år. Moderniseringen begynte som kjent med ny Transporter som noe senere ble fulgt opp av en helt ny Caddy. Begge disse modellene er svært populære, og bidro i stor grad til at nesten hver fjerde varebil under 3,5 tonn som ble solgt i Norge i fjor var en Volkswagen. Salget av LT har imidlertid vært betydelig lavere, og begrenset seg i fjor til 144 enheter. Dette beskjedne antallet skyldes langt fra produktet selv, men snarere at det fortsatt finnes relativt få dedikerte nyttekjøretøyselgere i den norske VW-organisasjonen.

Betydelig større bredde

I likhet med dagens LT, er også nye Crafter et resultat av et utviklingssamarbeid med Mercedes-Benz. Den har derfor svært mye til felles med siste generasjon Sprinter som lanseres omtrent samtidig. Modellene skiller seg imidlertid klart fra hverandre i drivlinjen, hvor hver produsent har valgt å benytte sine egne motorer og girkasser.

Introduksjonen til Volkswagen Nutzfahrzeuge fant sted i frihavnen i Hamburg der handel og transport har preget området gjennom århundrer - samtidig at det var herfra både de første boblene og transporterne ble skipet ut til de utenlandske markedene.

Sammenlignet med dagens LT har Crafter vokst i både størrelse og produktbredde. De nye modellene kommer med benevnelsene Crafter 30, 35 og 50 som indikerer tillatt totalvekt. Ut i fra dette ser man at denne nå har økt fra 4,6 til 5,0 tonn på de største modellene. Sammen tre akselavstander på henholdsvis 3.250, 3.665 og 4.325 mm danner dette basis og utgangspunkt for et betydelig antall versjoner av kassevogner, kombi, og chassis med enkel- eller dobbeltkabin for montering av plan eller andre typer påbygg. I følge produsenten er modellutvalget økt med en fjerdedel hvilket gir enda bedre muligheter for kundetilpassede og skreddersydde løsninger.

Kassevognene tilbys nå med tre forskjellige takhøyder, mot tidligere to. Det nye superhøye taket gir en innvendig høyde på 214 cm, og har også en egen lagringshylle over førerkabinen med en kapasitet på 35 kilo. Alt i alt finnes det nå 18 basismodeller av kassevogner med volum fra 7,5 til 17 kbm, og med innvendige lengder fra 2,6 til 4,7 meter og en tillatt totalvekt opp til 2,6 tonn.

Men Crafter kassevogn er også stor på andre måter; 130 cm åpning av sidedøren på modeller med lang akselavstand er størst i klassen, og gir godt med slingringsmonn ved lasting og lossing av EUR-paller på tvers. På modeller med kort og mellomlang akselavstand er lasteåpningen 104 cm, og for samtlige modeller er høyden hele 180 cm. En tilsvarende skyvedør kan også monteres på venstre side som ekstrautstyr.

En annen option er at Crafter 50 i 4,6 tonns totalvektutførelse kan utstyres med supersingle bakhjul. Sammenlignet med konvensjonelle tvillinghjul, økes den innvendige bredden mellom hjulkassene fra ca 98 til 123 cm hvilket for første gang gjør det mulig å plassere en EUR-pall på tvers også mellom hjulkassene på biler i denne størrelsen.

Crafter er i utgangspunktet godt utstyrt for lastsikring med opp til 12 festepunkter i gulvet. I tillegg er det mulig å utstyre kassevognene med sklisikkert tregulv som igjen kan utstyres med lastsikringsskinner. Slike kan om ønskelig også monteres på sideveggene.

Volkswagen Nutzfahrzeuge har en rekke avtaler med produsenter av påbygg- og innredningsprodusenter. Under presseintroduksjonen i Hamburg ble det blant annet vist frem Crafter som ambulanse, brann- og politibil, i tillegg til chassis med skappåbygg, som bilberger, som kassevogn i termoutførelse, samt som kombi, buss og campingbil i forskjellige utførelser. Bruk av moderne CAN-busteknologi gjør grensesnittet opp mot påbygg enkelt samtidig som at teknologien gir uante muligheter for elektronisk styring. Eksempelvis kan en Crafter med tipp programmeres slik at den ikke kan kjøres fortere enn forhåndsbestemt hastighet hvis tippen er oppe samtidig som at gule varsellys tennes.

Komfort som en personbil

Crafter byr på et svært godt førermiljø som kjennetegnes av god plass, eksklusiv innredning, godt med oppbevaringsrom og store vindusflater som gir upåklagelig sikt.

Større sporvidde har gjort at førerkabinen er 6 cm bredere enn dagens LT, og romfølelsen forsterkes ytterligere ved at girspaken er flyttet til dashbordet. Det gir enklere betjening samtidig som at denne plasseringen frigjør gulvplass og således gjør det enklere å bevege seg inne i førerhuset. Førerstolen er fast og god i stoppen, gir god sidestøtte og glimrende innstillingsmuligheter selv for storvokste sjåfører. På høyre side kan Crafter utstyres med en enkel passasjerstol eller 2-seters benk.

Dashbordet bidrar til å gi bilen et eksklusivt preg, og på toppen er det tilrettelagt for oppbevaring av fraktpapirer og smågjenstander i hele dets bredde. I tillegg finnes det blant annet låsbart hanskerom, godt med oppbevaringsrom i dørene samt hyller oppunder taket på begge sider for oppbevaring av mindre gjenstander opp til 5 kilo.

Midtkonsollen domineres av et stort display som blant annet brukes til radio/CD eller navigasjon som flere av prøvekjøringsbilene var utstyrt med. Rett under displayet finner man betjeningen av varme- og ventilasjonsanlegget som enkelt nås ut fra normal sittestilling. Biler utstyrt med klimaanlegg har forøvrig en funksjon hvor systemet utnytter restvarmen og som kan holde bilen varm opp til 30 minutter med motor avslått ved eksempelvis hvile.

Crafter er godt utstyrt, med blant annet kollisjonspute for fører, elektriske vindusheiser og fjernbetjent sentrallås som standard. Blant ekstrautstyret nevner produsenten mellom annet justerbart ratt, lys- og regnsensor, klimaanlegg, oppvarmet frontrute samt ekstra kollisjonsputer for både fører og passasjer. I følge produktspesialist Benthe Saga i Harald A. Møller AS har den norske importøren ennå ikke bestemt hvorvidt noe av dette vil bli standard i Norge.

Dobbeltkabineren kan leveres både som 6- eller 7-seter, og leveres med 4 dører som standard. Alle sitteplasser er utstyrt med 3-punkts belter.

Velprøvd TDI-teknologi med tredje generasjon common rail

Under panseret på Crafter finnes produsentens velkjente 2,5-liters, 5-sylindrede TDI-motor som er blitt modifisert på en rekke områder og blant annet utstyrt med tredje generasjons common rail system. Den er også utrustet med et partikkelfilter montert direkte på eksosmanifolden, og er godkjent både i henhold til lastebilnormen Euro 4 og EU4 som er den tilsvarende klassifiseringen for personbiler. Den kommer med effekter på 109, 136 og 163 hk, og med maks dreiemoment på henholdsvis 220, 280 og 300 Nm ved 2.000 o/min. Produsenten tilbyr også en fjerde variant på 88 hk, men denne vil ikke bli tatt inn til Norge.

6-trinns manuell girkasse er standard, men Crafter med 109 og 136 hk motor vil også kunne leveres med et det automatiserte og clutchløse girskiftsystemet ShiftMatic.

Et nytt rammekonsept har gitt en betydelig stivere og vridningssterkt chassis, og 16" hjul og bremser i motsetning til 15 på dagens LT skal gi Crafter samme bremsestrekning som personbiler.

Crafter er utstyrt med nær sagt hele reglen av bokstavforkortelser for systemer som hjelper sjåføren til både sikker kjøring og god fremkommelighet; både blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinnregulering (ASR) som arbeider opp mot elektronisk differensialsperre (EDS) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som motvirker over- og understyring er standard på samtlige modeller.

Organiseringen av prøvekjøringen i Hamburg var ikke den beste vi har opplevd. Kombinasjonen av bykjøring og dårlig veibeskrivelse gjorde at man periodevis måtte konsentrere seg mer om kartet enn om selve bilen. Men hovedinntrykket er at vi kjørte en mye mindre bil enn vi gjorde. Fjæringen er uvanlig god, og nesten på linje med en vanlig personbil. Styringen er svært presis, og sammenlignet med LT trenger man en halv rattomdreining mindre for maks hjulutslag i begge retninger. Det gjør bilen enkel å håndtere på trange områder. Svingradius ligger forøvrig mellom 12,3 meter med korteste akselavstand og 15,6 meter med den lengste.

Motorene er både stillegående og trekkvillige. Selv om det var relativt flatt der vi kjørte, fikk vi inntrykk av at 109 hk motoren holder dersom man ikke kjører alt for tungt. Gjør man det, bør de fleste klare seg med 136 hesteren som den norske importøren også tror vil bli det mest populære motoralternativet.

Lavere vedlikeholdskostnader og kortere ståtid

Lange service- og oljeskiftintervaller bidrar til lavere kostnader og ikke minst kortere ståtid på verksteder. Crafter trenger kun hovedservice for hver 80.000 km, og oljeskiftintervallene er økt fra 22.500 på dagens LT til 40.000 km.

Nye Volkswagen Crafter introduseres i Norge først i september, men til gjengjeld da med et tilnærmet komplett program. For inneværende år er salgsmålet satt til 150 biler, mens det i 2007 skal være det dobbelte. Norske priser er ennå ikke fastsatt, men i følge produsenten vil Crafter har tilnærmet samme priser som den utgående LT-modellen.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078