23948sdkhjf

Bema Industribatterier: Hoppecke hoppet til Oslo

Hoppecke hoppet til OsloEtter at Bema AS tok over agenturet for Hoppecke i fjor, har bedriften nå flyttet til Ensjø i Oslo. Her har man fått større lokaler og en svært sentral beliggenhet. Firmaet har...

Hoppecke hoppet til Oslo

Etter at Bema AS tok over agenturet for Hoppecke i fjor, har bedriften nå flyttet til Ensjø i Oslo. Her har man fått større lokaler og en svært sentral beliggenhet. Firmaet har også et bredt sortiment slitedeler for biler og verkstedsmateriell, som passer godt inn i området.

Christian Ryg

Daglig leder for Bema Industribatterier AS, ett av firmaene i Bema, Geirr Franang, understreker den store fordelen det er å ha et godt lager av battericeller.

- Her har vi mellom 2.500 og 3.000 celler stående. Det betyr at vi kan produsere batterier med meget korte leveringstider i forhold til en del konkurrenter. De må gjerne bestille fra utlandet. At vi også gjør alt på et sted betyr at vi foretar sluttkontroll og sikrer oss mot eventuelle defekte celler, før vi leverer. Det er nok en fordel for kunden, sier Franang.

Hoppecke har tradisjon på å skreddersy batterikasser dersom en kunde har spesielle behov. Dessuten har produsenten et meget godt rykte for høye ytelser. Franang understreker allikevel at de fleste anerkjente batteriprodusenter ligger ganske likt på dette området. Derfor må Bema konkurrere på andre fordeler, og her kommer rask levering og god sluttkontroll inn som viktige elementer.

Før man flyttet inn ved årsskiftet, måtte lokalene bygges om. Ventilasjon måtte bedres, slik at ladestasjonen for batterier var trygg. For sikkerhets skyld kjører man allikevel batterilading mest om natten. Årlig produksjon ligger rundt 500 ferdige batterier. I tillegg selger Bema omtrent like mange ferdige batterier fra Tyskland.

Øke sortiment og marked

Geir Franang vil gjerne inn hos flere truckleverandører. Tradisjonelt har Hoppecke hatt sitt sterkest marked blant tyske produsenter, og i tillegg i ettermarkedet. Nå skal nytruckmarkedet stå for stadig mer av salget.

I tillegg vil slitedeler og forbruksvarer som olje og startbatterier, forbruksmateriell til verksteder osv. stå for en god del av omsetningen fra Ensjøveien. Etter hvert vil man også se på batterier fra andre produsenter. Tanken må da være å kunne tilby billigere produkter fra lavkostland. Franang forteller at man har testet noen battericeller fra kinesiske leverandører allerede.

Det pussige er at selv om Bema har flyttet fra mindre lokaler og til et mer sentralt plassert sted, har man kuttet kostnader til husleie. Kortere kontraktstid er svaret når vi spør hvordan dette var mulig. Til gjengjeld vet ikke Franang hvor mye bemanningen eventuelt må økes i de neste årene. Økning kan komme både på bilsiden og i produksjon av batterikasser og batterier. Plass er det tilstrekkelig av, både til økning av produksjon og større stab.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078