23948sdkhjf

Mercedes-Benz Vito: Med trekk på alle fire

Med trekk på alle fireEtter at Mercedes-Benz Vito tidligere i år ble lansert med allhjulsdrift regner den norske importøren med at rundt halvparten av de 1.000 bilene som forventes å bli solgt i år vi...

Med trekk på alle fire

Etter at Mercedes-Benz Vito tidligere i år ble lansert med allhjulsdrift regner den norske importøren med at rundt halvparten av de 1.000 bilene som forventes å bli solgt i år vil være i 4x4-utførelse.

Vito 4x4 benytter i utgangspunktet samme teknologi som Mercedes-Benz lenge har brukt på både C-, E- og S-klassen med benevnelsen 4Matic. Systemet gir bilen permanent drift på alle hjul, og hvor 35 prosent av kraften fordeles til forhjulene og de resterende 65 prosent bak. Systemet har åpne differensialer, og de mekaniske lengde- og tverrdiffensialsperrene er erstattet ved at det elektroniske tractionsystemet 4ETS sørger for å bremse ned hjul som spinner og overføre kraft til de som ikke gjør det. Ifølge produktsjef Morten Sørum i Mercedes-Benz Norge kan 4ETS gjennom sitt automatiske bremseinngrep simulere inntil tre differensialsperrer.

Alle nye Vitoer leveres forøvrig nå med produsentens siste generasjons elektroniske stabilitetsprogram ESP 8.1 som ble omtalt i forbindelse med vår presentasjon av nye Sprinter i forrige utgave av bladet.

Systemet kan leveres på både Vito 111CDI (109 hk) og på Vito 115CDI (150 hk). Til begge motorer kan man velge mellom manuell eller helautomatisk girkasse. Sammenlignet med en ordinær Vito, øker svingradiusen på 4x4-utgavene med ca 50 cm, mens karosseriet har økt bakkeklaringen med ca 6 cm. Systemet veier såpass lite at tapet av nyttelast er minimalt.

Vito kan leveres med to forskjellige akselavstander og i tre forskjellige lengder. Modellen har en praktisk og god utforming av førerplassen med høy grad av komfort, og kombinasjonen av den største motoren og automatisk girkasse som vi prøvde gir stor kjøreglede. Vi fikk under vår prøvekjøring aldri satt 4x4-systemet på de virkelig store prøvene, men så er da det heller ikke snakk om et terrenggående kjøretøy. Systemet sikrer god fremkommelighet i relativt dyp snø og høyner sikkerheten ved kjøring på glatte vinterveier.

Pristillegget for 4x4 varier noe fra modell til modell, men ligger i snitt på rundt 34.000 kroner. Det betyr at volummodellen Vito 115 CDI 4x4 med langt karosseri koster fra kr. 331.200 (inkl. mva).

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062