23948sdkhjf

Utstillerne om Industridagene: Delte meninger om industrimønstringen

Delte meninger om industrimønstringenDet var både positive og negative utsagn fra utstillerne på årets industrimesse. For dårlig besøk var en ytring som gikk igjen. På den annen side ga mange uttrykk ...

Delte meninger om industrimønstringen

Det var både positive og negative utsagn fra utstillerne på årets industrimesse. For dårlig besøk var en ytring som gikk igjen. På den annen side ga mange uttrykk for at kvaliteten på de besøkende jevnt over var god, og at de hadde fått mange positive kontakter å følge opp. Truckbransjen hadde stort sett sviktet, men de som var der kunne vise mye spennende og til dels nytt. Trucker som har vært vist i Europa, kom for første gang på en norsk messe. Blant leverandørene av automatiske lagre og styringssystemer fant man også nye og spennende produkter.

Christian Ryg

Som eksempel på at enkelte var svært godt fornøyde med besøket, kan vi nevne at J.O. Bretteville forteller at de fikk 100 nye kunder på messen. ITO intern transport kunne undertegne en millionkontrakt med COOP Norge Kaffe på messens første dag. Det er sikkert flere gode eksempler, men det viser i hvert fall at messer fortsatt har sin berettigelse.

Til sammen besøkte over 11.600 mennesker messen i løpet av de fire dagene den varte. De fleste utstillerne vi snakket med var meget godt fornøyd med innskrenket åpningstid på fredag. Erfaringer fra tidligere år tyder på at lang fredag ettermiddag kun er til å pakke ned standen, og det kan man gjøre uansett.

De tre tyske truckmerkene på plass

Alle de tre store tyske produsentene av interntrucker, Still, Jungheinrich og Linde, var på plass under Industridagene. Alle hadde også nyheter som ble vist i Norge for første gang. Og alle tre kunne melde om interesse og et publikum som kanskje ikke var det mest tallrike, men som hadde gitt gode og interessante kontakter å arbeide videre med.

De var plassert tett ved hverandre, bare skilt av en gangvei. Jungheinrich og Still lå faktisk vegg i vegg. På den måten er det også enkelt for besøkende å få en grei oversikt over tilbudet fra denne delen av industrien.

Linde med ny reachtruck

Linde viste bl.a. sin nye reachtruck som har delvis dreibar førerstol. På den måten kan føreren slippe å vri seg under lengre kjøring. Førerplassen er også utvidet, slik at det blir bedre plass og et behageligere arbeidsmiljø. R 14 X - R 17 X har kapasitet fra 1400 til 1700 kg.

Produsenten hadde også sin lille elektriske truck som kom i fjor, utstilt på messen. Som produsenten selv sier, alt på denne trucken dreier seg egentlig om den nye drivakselen. Den er kapslet så godt inn at den er langt mindre utsatt for støv og skitt som kan gi slitasje. I tillegg er akselen utstyrt med sensorer som reduserer kraft til innerhjulet i svinger, for å redusere belastninger og dekkslitasje, og bedre utnyttelsen av kraft.

Nytt fra Still

Still hadde både sin RX elektriske truck med sideuttak av batteri, som er rundt ni måneder gammel, og den ganske nye «snilen» med førerplass, EXU -S 22. Denne har dempet gulv og kraftigere hjuloppheng for å tåle slitasje bedre. Demping i gulvet gir mindre belastninger på føreren. Samtidig kan man lene seg mot et polstret ryggstøtte. Maskinen har kode i stedet for nøkkel, slik at man slipper å utstyre alle brukere med nøkler. Hver bruker kan få sin personlige kode.

RX har ikke batterilokk som vanlige elektriske trucker. Man trekker batteriet ut på siden, for sjekk eller lading. Det er vel et uttrykk for hvor lite inspeksjon moderne batterier krever at man ikke lenger har behov for å svinge opp et lokk og sjekker batteriet før kjøring.

Odd Arne Døskeland understreket for øvrig at Still er den eneste elektriske trucken som kan kjøres i magnetfeltene som skapes under produksjon av aluminium hos Hydro Aluminium.

Still Lagerteknikk Norge AS hadde håpet å kunne stille ut to helt nye modeller, men disse ble ikke sluppet før etter messen slutt, og her var fabrikken helt ubøyelig. Vi viser til forhåndsomtale annet sted i bladet.

Dreibar hytte hos Jungheinrich

Ja, vi har sett det før, både hos andre produsenter og i vår hos Jungheinrich. Men her i landet har ikke EFG D30 vært vist for et større publikum tidligere. Tre tonns kapasitet, sideuttak av batteri og en dreibar kabin med god plass, gjør trucken til et utmerket arbeidsredskap, spesielt egnet for håndtering av flere paller samtidig eller stor last over lengre avstander.

Kabinen dreier 180 grader mot høyre, og føreren slipper å vri seg. Den vanligste plagen for truckførere er smerter i ryggen på grunn av for mye vridning under håndtering. Et tastetrykk fjerner det problemet. Kabinen kan også dreies 90o mot høyre for kjøring over kortere avstander, eller bare 30o mot venstre.

Det mest spennende og nytenkende er allikevel Concept 05, rattet som ligner Formel 1-førerernes arbeidsredskap. Her ligger alle funksjoner i rattkransen. Føreren kan betjene hev/ senk, tilt, velge kjøreretning og sneglefart, samt en rekke tilleggsfunksjoner med fingrene, mens begge hender ligger på rattet. Rattet dreies ikke lenger rundt og rundt. Rattet går automatisk tilbake til midtstilling, og oppfører seg i det hele tatt som i en bil. Systemet er selvsagt søkt patentbeskyttet. Det er foreløpig ikke i produksjon, men kommer sannsynligvis om ikke så altfor lenge i en rekke truckmodeller.

Cronus med nytt truckmerke

Cronus Engineering AS, som ellers er kjent for import av MAFI, viste en engelsk gaffeltruck, Flexi G3, fra produsenten Narrow Aisle. Dette er en konstruksjon der gaffelvogn og foraksel sitter på en svingkrans, slik at trucken kan arbeide på svært trange områder og i smale ganger. Vi har sett flere utgaver bygget på denne ideen gjennom tidene. De har alltid vært engelske, og har levd som nisjeprodukt. Men det er første gangen vi ser trucken i Norge. Kapasiteten er to tonn, og trucken kan leveres med løftehøyder opp mot 12 meter. Produsenten hevder at Flexi er langt raskere enn reachtrucker, og at den kan operere i samme gangbredde. Den kan også kjøre utendørs, som konvensjonelle motvektstrucker, og kan altså erstatte to maskiner med fordel. I følge Cronus Engineering AS har Narrow Aisle levert rundt 2.500 eksemplarer i Europa.

Cronus viste også en elektrisk plattformtruck fra MAFI, MTEP 200. den er utstyrt med 20 kW AC motor, AC hydraulikkmotor og har romslig førerhytte. Trucken er beregnet på innendørs bruk i industri, terminaler og flyplasser.

Fra Arkiv & Lager til Element Storage Systems

Velkjente Arkiv & Lager markerte solid navneskiftet til Element Storage Systems AS. Man føler at det gamle navnet ikke lenger er dekkende for firmaets viktigste områder.

Standen deres under Industridagene avspeilet hva man mente var det viktigste budskapet; det nye navnet og logoen. Kun en eneste søyle med en lagerautomat fantes, i tillegg til fem skjermer der man viste produkter og bruksområder.

Nytt i år er MegaSys, et lagerautomatsystem for konstant luftfuktighet, temperaturkontroll og rene rom. Systemet er foreløpig bare levert i Tyskland, der man til gjengjeld kan vise til mellom 20 og 30 installasjoner. Kundene krever da full kontroll over luftfuktighet eller temperatur. I tillegg skal produktene lagres i rene rom etter visse standarder. Med MegaSys får man i tillegg de fordelene som følger med lagerautomater av denne typen. De sparer plass, og plukking foregår fra en fast plass.

De anleggene som hittil har vært levert, har gått til farmasøytisk industri eller elektronikkindustri, der man stiller høye krav ved lagring av komponenter. MegaSys kan også lagre produkter ned til -25 grader, mens operatøren står i vanlig romtemperatur.

Element sier at man allerede har hatt henvendelser fra en rekke kunder i Norge, som er interesserte i det nye systemet.

Spennende nytt fra Strømbergs

Strømbergs Plast AS kunne vise flere spennende nyheter på sin stand. Det ene var et nytt kassesystem med lokk som leveres til Posten Norge. Det andre var en plastpall som er med i et prosjekt for retursystem av plastpaller både i Sverige og Norge.

Det er engelske Loadhog som produserer lokkene som for øvrig er patenterte. De inngår i et lastbærerprosjekt som består av nye kassetter, paller og plastcontainere. Prosjektet skal effektivisere den interne flyten mellom terminaler og postkontorer.

Løsningen av lokkene består av et solid, støpt lokk med to innebygde sikringsbelter. Beltene festes til pallen. De strammes og utløses i en håndtaksfunksjon, som ligger i lokket.

Daglig leder Svein H. Strømberg understreker at det har vært en krevende, omfattende og spennende prosess. Posten er en krevende kunde. Men organisasjonen er også interessert og villig til å legge mye eget arbeide i å finne den riktige løsningen.

I første fase skal det leveres 8000 lokk fra Loadhog. Fra Posten Norge Distribusjonsnetts innkjøpssjef, Petter Andresen, understrekes det at avtalen er basert på en offentlig anbudskonkurranse.

Enda mer spennende var en pall som sto på skrå og dreide rundt i et hjørne av standen. Den har vært testet av Svensk Retursystem i et antall av 1.000 eksemplarer, og i konkurranse med tilsvarende antall fra en annen produsent. Pallen er konstruert for å brukes sammen med andre eurpaller. Innen utgangen av oktober måned skal svenskene bestemme seg for hvilken pall de vil gå inn for å sette i et retursystem.

Mikael Ruotsalainen, direktør for forretningsutvikling i Linpac Scandinavia AB, sier til Logistikk & Ledelse at denne pallen, utviklet av amerikaneren Lyle Shuert, bygger på en spesiell teknologi som gjør den lett og sterk og rask å produsere. Den produseres i et automatisk anlegg, i en takt av en hvert 30. sekund. Pallen består av to flak som smeltes sammen til en pall i ett stykke. Det betyr at den ikke har noen skjøter som kan sprekke. Livslengden blir høy, anslagsvis 10 år. Vekten er 15 kg, noe som er noe mindre enn konkurrentene.

Pallen kan benyttes i automatlagre med inntil ett tonn belastning. Den bøyer ikke i varme og kan også brukes i fryselagre uten problemer. Plastpaller har dessuten den fordelen framfor trepaller at de kan kvernes opp og resirkuleres når de går ut av systemet. Ulempen er en høyere pris, slik at de må holdes i systemet.

Her i landet har alle de store dagligvarekjedene sett på pallen, og er interessert i å teste den i retursystemer.

Dobbelt plukking fra Nordverk

En av veteranene innen lagerautomater og paternosteranlegg, Nordverk Norge, kunne vise en ny automat med klare fordeler. Weland Compact Twin skal i følge prøver arbeide 50% raskere enn vanlige lagerautomater.

Compact Twin fungerer slik at mens plukking av første artikkel pågår, henter automaten neste brett som skal plukkes fra. Det plasseres rett under heisen, i venteposisjon. Så snart første plukk er foretatt, går brettet inn i lageret, og nestebrett kommer fram. Slik arbeider man seg fram gjennom plukklisten med et brett i plukkposisjon og ett under uthenting/i venteposisjon.

Automaten kommer til sin rett først og fremst når plukking foregår etter lengre lister, med flere ordrerader samtidig. Da sparer man mest tid, og hastigheten i plukksekvens går opp. Ved siden av å få raskere plukking og flere plukk pr syklus, får man i følge Nordverk plass til flere brett i heisautomaten. Automaten er patentsøkt.

Nordverk har vært eneleverandør til Forsvaret i tre år, og har levert et stort antall automater til flere norske bilimportører. Bl.a. har Volkswagenimportør Harald A. møller mer enn 50 maskiner i drift.

JOB med bredt spekter

J.O. Bretteville har det meste, fra små detaljer til totale rullebaneløsninger med pakkesystemer inklusive palleteringsroboter og strekkfilmmaskiner. På standen sto det mest avanserte side om side med enkle traller, hjul og andre detaljer. Løftebord, lagerreoler og mesaniner fantes. Mesaninen dannet for øvrig del av standen, samtidig som den inngår i produktspekteret til Askerfirmaet. Stablere og jekketraller fantes sammen med enkle sekketraller og vogner.

JOB deltok også som hovedsponsor for messen, og melder om meget god respons. Som de selv ga uttrykk for, hadde de et stort antall besøkende, og et stort antall seriøse henvendelser som man kan jobbe videre med.

ITO og COOP signerte avtale

På messens første dag signerte COOP Norge Kaffe og ITO en avtale verdt 2,5 mill. kroner. Avtalen gjaldt levering av et automatisk transportanlegg for paller i kaffeproduksjonen. Anlegget er forberedt for ytterligere automatisering i produksjonsanlegget.

Målsettingen med samarbeidet om nytt transportanlegg var å effektivisere arbeidsstasjonene. Ved å installere et automatisk transportanlegg får man nå brakt paller fra lager til arbeidsstasjon. Etter opplasting av kaffe på pallene, bringes disse automatisk til lager. Det har hele tiden vært lagt vekt på at man senere skal kunne automatisere også palleteringsprosessen med en robot.

En utfordring var at COOP Kaffe også benytter 1/3 paller i papp. Disse går i samme palleteringsprosess.

Nykommer i reoler

Reolteknikk fikk anledning til å vise seg for messepublikum for første gang. Daglig leder Karl Vidar Bogetvedt og logistikkingeniør Robert Langfjord etablerte firmaet i januar i fjor, og har i følge Bogetvedt kommet godt i gang. Han understreker at nettopp fordi firmaet er ganske lite, kan man ta ekstra godt vare på hver og en kunde. Reolteknikk er løsningsarkitekt for ulike lagerløsninger, og hevder seg i konkurransen ved rask levering og montering. Dessuten har man et godt utvalg av lagerløsninger. Hovedvekten ligger på konvensjonelle, statiske løsninger.

Firmaet har i løpet av den forholdsvis korte tiden det har eksistert, levert lagerløsning til bl.a. Coca-Cola Drikker AS. Reolteknikk har lagerløsninger for konvensjonelle pallelagre, gjennomløpsreoler, grenreoler for langgods og ulike løsninger for arkiv og garderober. Dessuten finnes en rekke produkter for verksted og arbeidsstasjoner.

ACT Gruppen vokser seg inn i ny form

Med tilvekst fra gamle Willett, både på personal- og produktsiden, vokser ACT Gruppen kraftig i år. Man satser også på å bli operative i hele Skandinavia i løpet av året.

ACT vil heretter bestå av fire avdelinger med ulike satsingsområder eller aktivitetsområder, som allikevel griper inn i hverandre. Det er Logimark, som skal levere maskiner, utstyr og løsninger for merking og sporing. ACT System Skandinavia blir ansvarlig for programvare, løsninger og integrering av systemer. ACT Automation Skandinavia som tidligere het ACT Robotics er leverandør av spesialmaskiner og løsninger for automatisering i produksjonsbedrifter.

ACT System Skandinavia får Jan Erik Evanger, tidligere daglig leder i Willett AS, som sjef. Han utviklet superDAGFINN mens han var i Willett. Det sporingssystemet har han med seg til ACT. Han kan fortelle at superDAGFINN blir ytterligere utviklet og forbedret. Sporing av råvarer blir stadig mer aktuelt, og programmet skal kunne spore alt, helt fram til bruker.

Programmet ble tatt i bruk i 2000, men er nå ytterligere forbedret. Løsningen leverer en avansert pakkseddel, transportmelding og kan styre alle bedriftens merkemaskiner. Truckscanning og pallregnskap inngår i løsningen, som kan integreres mot den økonomiløsningen firmaet allerede har.

ACT Gruppen har maskiner for alle typer merking og etikettering. Gruppen leverer også utstyr for veiing og produktkontroll i tillegg til strappemaskiner av ulike slag.

ACT har vært på markedet i 16 år, og har hatt en kontinuerlig god utvikling. De siste årene har veksten vært sterkere, og etter at man fikk en rekke nye medarbeidere og nye produkter i løpet av året, vil denne veksten forsterkes, mener man i ACT Gruppen.

En kjekk jekketralle

så vi hos Logitrans. Det dreier seg om en ekstra kort jekketralle beregnet for halvpall eller mindre. Hendig der plassen er liten. Produsenten kan levere jekketraller fra denne tassen og opp til traller som tar flere paller samtidig, for å tilpasse seg alle behov for rask og grei håndtering inn og ut av biler eller lager.

Smått kan også være godt

Enkle detaljer kan ofte løse problemer. Slik er det med gummihjul til gaflene på Logitrans jekketrallen som vi så hos Trallefabrikken. Med myke hjul sparer man gulvbelegg for store belastninger. Kan det være så farlig da? Ja, hvis gulvbelegget er fliser f.eks. kan det lett bli sprekker i enkeltfliser når en fullastet jekketralle trekkes hurtig over gulvet. Gulvet blir stygt og utskifting koster penger og tar tid. Smart detalj, spør du oss.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066