23948sdkhjf

SsangYong Rodius: Selger på indre kvaliteter

Selger på indre kvaliteterMange vil nok hevde at den ikke akkurat har utseendet med seg, men som kjent er det de indre kvalitetene som teller mest. Med et varerom på størrelse med enkelte kassevogner,...

Selger på indre kvaliteter

Mange vil nok hevde at den ikke akkurat har utseendet med seg, men som kjent er det de indre kvalitetene som teller mest. Med et varerom på størrelse med enkelte kassevogner, drift på alle hjul, kraftig turbodiesel og mulighet for 5-trinns automatgirkasse har importøren stor tro på at den nye SsangYongmodellen Rodius kan bli en enda større suksess enn det Rexton har blitt.

Henning Ivarson

Det var i 1994 DAF Norge fikk agenturet på SsangYong. Adm. direktør Kjell Engebretsen legger ikke skjul på at de første årene var svært tøffe, men har de siste årene kunnet glede seg over godt salg av SUV-modellen Rexton. Med 330 solgte biler i fjor og over 10 prosents markedsandel i segmentet for offroad varebiler i klasse 2, har Rexton for alvor satt SsangYong på kartet.

Romslig

Med Rodius beveger SsangYong seg inn på MPV-segmentet, og Engebretsen tror at denne modellen vil bli enda mer populær enn Rexton. Men en lengde på hele 512 cm, byr Rodius på svært god plass. Selv om koreanere flest er mindre enn nordmenn, sier det likevel mye at modellen på hjemmemarkedet selges som 11-seters minibuss. Her i landet tilbys modellen som en romslig 7-seters MPV, der eksempelvis storfamilier kan dra nytte av fleksible seteløsninger som ikke går på bekostning av bagasjeplass. Norske avgiftsregler gjør imidlertid denne varianten svært kostbar, og Rodius vil derfor være mest aktuell som varebil klasse 2. Det betyr at den vil konkurrere med andre ombygde MPV-varebiler som eksempelvis Mitsubishi Grandis, Kia Carnival, Chrysler Voyager, Peugeot 807 og VW Sharan. Importøren har ennå ikke tatt noen offisiell måling av varerommets størrelse, men estimerer at det er på rundt 4 kbm. I følge Engebretsen betyr det at Rodius også vil kunne hevde seg i konkurransen med enkelte større kassevogner.

I dette segmentet representerer håndverkere en stor kundegruppe, og DAF Norge tilbyr allerede Rodius med forskjellige typer spesialinnredning. Foreløpig tilbys varebilen kun som 2-seter, men importøren håper på en snarlig godkjenning av en norsk ombygging til 3-seter.

Selger på «indre kvaliteter»

Få vil kunne hevde at Rodius har et like attraktivt utseende som Rexton, og den nye modellen vil derfor i større grad bli solgt på sine indre kvaliteter. Kombinasjonen av stort varerom, allhjulsdrift, kraftig dieselmotor og muligheter for automatgir til drøye 300.000 kroner oppveier langt på vei modellens klumpete utseende.

SsangYong har lisensavtale med Mercedes-Benz, og den 2,7-liters store turbodieselmotoren på 165 hk og et maks dreiemoment på 343 Nm har svært mye til felles med den tyske originalmotoren. Hovedforskjellen er at SsangYong benytter common rail innsprøytningssystem fra Delphi, mens Mercedes-Benz benytter Bosch. Den 5-trinns automatkassen med tipfunksjon som kan leveres mot pristillegg, er forøvrig helt identisk med Mercedes-Benz´ egen.

Mens motor og automatkasse er de samme som SsangYong benytter i Rexton, kommer flere andre komponenter i Rodius fra luksusmodellen Chairman som er en lisensprodusert versjon av Mercedes-Benz S-klasse. Dermed er det også sagt at Rodius er en svært komfortabel bil. Lydnivået fra motoren er uvanlig lavt, og høres først ved høye turtall. Med en akselavstand på over 3 meter er den dessuten meget retningsstabil og god å kjøre på ordinær vei.

Rodius er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men 4x4-systemet overfører automatisk ved behov inntil 50 prosent av kraften også til forhjulene. Den er også utstyrt med reduksjonsgir, men bakkeklaringen på 18 cm - omtrent midt mellom en SUV og en vanlig 2-hjulsdrevet bil - begrenser naturligvis offroadegenskapene. Vår prøvekjøring i lett terreng og på tidvis svært sporete og humpete skogsbilveier klarte den med glans. Til tross for størrelsen har Rodius en svingradius på bare 5,8 meter og gjør den enkel å håndtere på trange områder.

SsangYong har økt intervallet for hovedservice på samtlige modeller fra 20.000 til 30.000 km og oljeservice fra 10.000 til 15.000 km. Rustgarantien er på sin side økt fra 9 til 16 år. Dette er et system med etterbehandling og som foregår i samarbeid med Valvoline.

Kjell Engebretsen opplyser avslutningsvis at de nå har 32 operative SsangYongforhandlere som tilsammen dekker 90 prosent av markedet. Til høsten kommer ytterligere 4 til, og det endelige målet er å få etablert mellom 40 og 42. Prisene på Rodius som varebil starter på kr. 289.900 (inkl. mva). Tillegget for automatgir er kr. 23.500. Dette er standard i 7-seters utgaven som starter på kr. 579.900.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078