23948sdkhjf

Ove Alstad: Kjørte Lindesnes - Nordkapp på gaffeltruck

Ove Alstad:Kjørte Lindesnes - Nordkapp på gaffeltruckMange har tilbakelagt strekningen Lindesnes - Nordkapp. Det være seg til bens, på sykkel, på ski, eller på andre mer eller mindre fantasifulle fram...

Ove Alstad:

Kjørte Lindesnes - Nordkapp på gaffeltruck

Mange har tilbakelagt strekningen Lindesnes - Nordkapp. Det være seg til bens, på sykkel, på ski, eller på andre mer eller mindre fantasifulle framkomstmidler. I juli ble stjørdalingen Ove Alstad førstemann som kjørte Norge på langs med en gaffeltruck.

- Det var nok noen som ristet litt på hodet da de hørte om planen min, men for meg er det viktig å bryte A4-tilværelsen av og til og gjøre noe litt utenom det vanlige, forteller Ove Alstad, som til daglig arbeider som truckfører på Malvik Fryselager mellom Trondheim og Stjørdal.

Der går det i Toyotatrucker, og derfor var det nærliggende for ham å kontakte Toyota Truck Norge for sponsorhjelp.

- Umiddelbart var jeg innstilt på å takke nei til forespørselen, men etter å ha pratet med Ove en stund forstod jeg at dette ikke var et spontant innfall. Vi hadde også gode forbindelser med hans arbeidsgiver, opplyser salgsdirektør Jan Høgli hos Toyota Truck Norge.

Standardmodell

- Da vi bestemte oss i å delta i prosjektet, besluttet vi samtidig å betrakte hele turen som en langtidstest. Derfor måtte trucken som skulle brukes være en standardmodell på linje med den alle andre norske truckbrukere kjøper - uten forsterkninger og forbedringer av noe slag, forteller Høgli.

Toyota mente en 2.5 tonns Toyota 7FDF med 60-hesters dieselmotor ville være et godt valg til turen.

- Det eneste vi gjorde var å bytte ut diagonaldekkene med radialdekk. Diagonaldekk har sin styrke i at de er meget stabile ved høye løft, men radialdekkene har bedre kjøreegenskaper på rene transportetapper. Og Oves plan om å kjøre strekningen Lindesnes - Nordkapp ville unektelig være en ren transportetappe, sier Høgli.

Helt ny førerkabin

I Toyotaorganisasjonen vakte turen etterhvert internasjonal interesse. Produktsjef Benoit Meunier ved Toyotas fabrikk i franske Ancenis syntes at det var et interessant og spennende prosjekt. En truck som skulle kjøre en distanse som tilsvarte fra Norge, gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Sveits og et godt stykke forbi Roma i Italia, ville bli utsatt store og langvarige påkjenninger som en truck vanligvis ikke utsettes for. Forøvrig hadde Toyota i lang tid jobbet med en ny truckhytte beregnet for krevende nordiske truckbrukere. Som vanlig deltok representanter fra den norske importøren også i denne utviklingsprosessen, og et par prototyper av den nye «DeLuxe Cabin» var blant annet i Norge til utprøving. Heldigvis ble de nye førerkabinene med air-condition satt i produksjon akkurat tidsnok til at Ove fikk utstyrt sin truck med en slik.

Raskere enn forventet

Ove Alstad startet fra Lindesnes den 3. juli kl 10.00, og hadde på forhånd estimert en kjøredistanse på om lag 150 km om dagen. Allerede andre dagen da han passerte Drangedal mot Skien og videre mot Hokksund lå han godt foran tidsplanen, og hele turen gikk to til tre dager raskere enn forventet.

Mandag 19. juli kl. 11.15 kunne han i et eventyrlig vær kjøre ut på Nordkapp-platået. Da stod timetelleren på 160 timer, og på denne tiden hadde Ove og trucken tilbakelagt 2.670 kilometer på norske veier.

- Vi kan bare gratulere Ove med et vel gjennomført tur. Han er en flott representant for alle de dyktige og ansvarsbeviste truckkjørerne som daglig håndterer så vel trucker som gods for millioner av kroner, sier Jan Høgli.

Skulle gjerne kjørt ned til Lindesnes igjen

Hadde det ikke vært for samboer Cecilie og 2 år gamle Haakon som ventet hjemme på Stjørdal, skulle han gjerne ha kjørt nedover til Lindesnes igjen.

- Turen gikk over all forventing, selv om det noen ganger ble litt trøttsomt å sitte 10 -12 timer og kjøre. Flere av oss var spent på hvordan andre trafikanter ville oppleve meg og trucken som ikke kunne kjøre fortere enn 20 km/t. Men alle var fabelaktige; de vinket, hilste og klemtet i hornet. Og de gangene jeg stoppet opp for å tanke eller strekke litt på bena, gikk det aldri lang tid før også andre stoppet for å ta bilde eller prate om turen min. Hyggelig var det også at mange truckførere stoppet opp og pratet litt fag.

Da han etter seks dager nærmet seg hjemlige trakter, fikk han på grunn av den lave hastigheten ikke kjøre på motorveien mellom Trondheim og Stjørdal.

- I stedet måtte jeg ta «gammelveien», og på vei inn i Hommelvik kom to trucker plutselig opp på siden av meg og kjørte kortesje med meg til Vertshuset Rampa hvor arbeidsgiver og kollegaer arrangerte frokost. De hadde stengt bedriften i to timer for å gi meg denne oppmerksomheten. Det er flotte kolleger, det må jeg si.

På vei gjennom Namskogan i Nord-Trøndelag skvetter Alstad til da en politimann plutselig kommer til syne og vinker ham inn til siden.

- Det UP som var ute og hadde fartskontroll. Jeg ble målt til å kjøre i 18 km/t, og slapp heldigvis unna både bot og prikk, smiler Alstad.

Han konkluderer med 17 fabelaktige dager i trucken.

- Alt var enestående, trucken, komforten, all den vakre naturen vi har og alle menneskene jeg traff. Til og med været var stort sett på min side, sier Ove Alstad avslutningsvis.

www.toyotatruck.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047