23948sdkhjf

Ivecos nye anleggsmodeller: Går rett til topps

Går rett til toppsIvecos nye skreddersydde anleggsmodeller klatrer lett til topps. I hvert fall opp den svært så aktive vulkanen Etna på Sicilia der vi har prøvekjørt både EuroCargo 4x4 og den tyngre ...

Går rett til topps

Ivecos nye skreddersydde anleggsmodeller klatrer lett til topps. I hvert fall opp den svært så aktive vulkanen Etna på Sicilia der vi har prøvekjørt både EuroCargo 4x4 og den tyngre Trakker. På den norske registreringsstatistikken over tunge anleggskjøretøyer står Iveco fremdeles på et lavt nivå, men produsenten har tro på at Trakker også vil begynne å klatre her.

Henning Ivarson Sicilia

Anleggssegmentet representerer en stor utfordring for lastebilprodusentene. Det er på den ene siden svært komplekst i den forstand at man skal kunne tilby optimaliserte modeller for en rekke bruksformål - alt fra «enkle» tandemmodeller som hovedsakelig går på vei, til rene off roadversjoner med ekstreme fremkommelighetsegenskaper og med totalvekter som ofte ligger langt over det som er tillatt på vei. Samtidig med at produsentene må utvikle og produsere chassis og drivlinjer som langt overstiger belastningene på landeveismodeller, står på den andre siden heavy dutysegmentet for bare rundt 15 prosent av det tunge lastebilsalget i Europa.

Komfort som i en landeveisbil

Iveco er nå i full gang med markedsintroduksjonen av sin nye heavy duty anleggsmodell. Trakker er en modellserie som hevdes å kombinere det beste fra to Ivecomodeller; drivlinje og motorer fra den utgående EuroTrakker som har bidratt til at Iveco pr. idag er Europas tredje største leverandør av anleggsbiler, kombinert med svært komfortable førerhus fra landeveismodellen Stralis. De tilbys i tre versjoner og er tilnærmet identiske med det korte Stralis AD (Active Day) og det lengre Stralis AT (Active Time) med normalt eller høyt tak. Sammenlignet med det største Stralis AS (Active Space) - som fortsatt er øremerket landeveismodellene - er de nye Trakkerførerhusene 20 cm smalere og har i tillegg 15 cm høyere motortunnel fordi de er plassert noe lavere på chassiset.

Ivecos beskjedne posisjon på det tunge norske lastebilmarkedet gjør at Stralis er en relativt ukjent lastebil her til lands. Vi har imidlertid prøvekjørt modellen i Italia flere ganger tidligere og latt oss imponere av førerhusenes design, praktiske utforming og komfort. Dermed vil også sjåførene av Trakker nå kunne glede seg over et topp moderne førermiljø og ikke minst betydelig mindre innvendig støy som er hele 6 dB(A) lavere enn i den tidligere Trakkermodellen. For at førerhusene skal tåle tøff anleggskjøring er avfjæringen modifisert noe i forhold til landeveismodellene. De er også mellom annet utstyrt med en tredelt støtfanger som gjør reparasjoner/utskifting billigere.

8- og 13-liters motorer

Trakker tilbys med motorer fra produsentens Cursor 8 og 13-serier. De har samme arkitektur, er velprøvde og kjennetegnes ved å gi høyt moment over et bredt turtallsområde. 8-liters motorene kommer med effekter på 270, 310 og 352 hk, mens 13-liters motorene yter 380, 440 og 480 hk. Årsaken til at Iveco ikke tilbyr Cursor 10 i Trakker, er at produsenten vurderer den 236 kilo lettere Cursor 8 til å være på høyde med mange 10-liters motorer fra konkurrerende merker. Samtidig forventer Iveco at over 75 prosent av kundene vil velge Cursor 13.

Alle motorer er utstyrt med produsentens motorbrems ITB (Iveco Turbo Brake), og bremseeffekten kan selvfølgelig ytterligere forsterkes med en retarder som tilleggsutstyr.

De girkasseuavhengige kraftuttakene kommer fra Hydrocar og har kapasiteter på 600 Nm på Cursor 8 og 800 Nm på Cursor 13-motorene.

De to minste motorene kan kombineres med 9- eller 16-trinns ZF Ecomid girkasser. Til alle øvrige motorer tilbys 16-trinns ZF Ecosplit. Sistnevnte er servoassistert og således enkel å betjene. Likevel foretrekker vi i langt høyere grad EuroTronic 2 - Ivecos siste versjon av ZFs automatiserte girskiftsystem AS Tronic. Med unntak av den minste Cursor 8, kan dette systemet kombineres med alle de øvrige motorene. Med EuroTronic kan sjåføren velge mellom fullautomatisk giring eller selv gire semiautomatisk uten bruk av clutchpedal og således ha full kontroll med kjøretøyet. Spesielt ved kjøring i terreng er dette å foretrekke. Girsystemet har også innebygd krypfunksjonen for rangering som gjør at girkassen ikke går via nøytral, men direkte fra revers til første gir og omvendt.

Stort basisutvalg

Selv om førerhusene representerer den største nyheten på den nye serien, er også basisutvalget blitt utvidet. Trakkerserien består nå av 77 grunnmodeller hvorav 17 er trekkvogner og 14 som er øremerket for betongblandere.

Lette Trakkerversjoner har 7,7 mm tykk ramme, mens de tyngre har en rammetykkelse på 10 mm. Iveco har ikke 8x6 på programmet, men tilbyr alle andre akselkombinasjoner fra 4x2 til 8x8. Samtidig lanseres blant annet nye bakakselutvekslinger, og lufttandem er annonsert til sommeren.

Prøvekjøring i dramatiske omgivelser

Både fagpresse og utvalgte kunder fra en rekke land har den siste tiden prøvekjørt Trakker på Sicilia. Først gjennom en løype i et steinbrudd der fremkommelighetsegenskapene ble satt på prøve, deretter et stykke på vanlig vei, før vi til slutt klatret oppover den majestetiske vulkanen Etna.

Selv om prøvekjøringen i steinbruddet bokstavelig talt gikk over stokk og stein, satt vi bemerkelsesverdig rolig i stolen - uten det krampaktige grepet man ofte har i rattet ved terrengkjøring. Kjøringen foregikk tvert i mot mykt og kontrollert - enten det var på en typisk anleggsvei med svært ujevnt underlag eller ved forsering av bratte kneiker.

Fra steinbruddet kjørte vi noen mil på helt ordinær vei, og med asfalt under hjulene oppviste Trakker både en fjæringskomfort og retningsstabilitet på høyde med en ren landeveisbil. Ved foten av Etna finnes et stort senter med blant annet en taubane som frakter turistene et godt stykke oppover mot toppen, men vi lot taubanen være i fred, og satte i stedet kurs mot toppen med bilene. Riktignok med fabrikkens demosjåfører bak rattet. For selv om den nyanlagte anleggsveien oppover ikke bød på noen voldsomme utfordringer, har Iveco dårlig erfaring med kjøreferdighetene til enkelte av våre kollegaer og valgte derfor å kjøre ens politikk overfor alle. Selv om vi ble detronisert til bisittere, var likevel den siste etappen vel verd turen. Både ved å observere hvordan en profesjonell sjåfør utnytter kjøretøyet 100 prosent effektivt og ikke minst å ta del i de dramatiske omgivelsene. Iveco har tidligere arrangert prøvekjøring på Etna. Sist gang var i 2001 i forbindelse med introduksjonen av Cursor 13 motoren som først ble tilgjengelig på den daværende anleggsserien EuroTrakker. Likevel var ikke landskapet til å kjenne igjen. Etna er som mange vet en svært aktiv vulkan, og det siste utbruddet fra oktober 2002 til januar 2003 spredte 50 millioner tonn aske i nettopp det området vi kjørte i. Da vi underveis så taket av et hus såvidt stikke opp og så høre at dette var 7. etasje av et hotell, forstod vi bedre omfanget. 15 meter aske la seg her. Med Trakker tok vi oss lett opp på rundt 2.900 meter, men så var det stopp. Toppen ligger ytterligere 400 meter høyere, men de fire kratrene der oppe er litt for aktive til å kunne ta dem nærmere i øyesyn. Vi klarte oss lenge med å bivåne de som lå rundt nærheten av der vi parkerte. Her rev svovelstanken i nesen og bare 10 cm under overflaten var de små lavasteinene så varme at man nesten ikke klarte å holde dem i hendene.

Også EuroCargo med nytt førerhus

Samtidig med visningen av Trakker, benyttet Iveco anledningen til også å vise frem EuroCargo 4x4 som i februar ble lansert med samme førerhus som den nye landeveisversjonen av EuroCargo. Dermed byr også denne allhjulsdrevne modellen på et langt mer moderne førermiljø enn tidligere. Eurocargo 4x4 er et typisk spesialkjøretøy og var i mange år mye brukt av eksempelvis kommunale etater, energi- og teleselskaper. Med relativ kort akselavstand, store hjul og reduksjonsgirkasse har modellen ekstreme fremkommelighetsegenskaper, noe som naturlig nok også går på bekostning av komforten. Prøvekjøringen av denne var en betydelig mer ristende opplevelse enn med Trakker som formelig fløt over ujevnhetene.

EuroCargo kommer som 10-tonner (som kan nedregistreres til 7,5) og 14-tonner, og med motorer fra 181 til 240 hk. Dette totalvektsegmentet er som kjent sterkt fallende, og den samme utviklingen gjelder også for allhjulsdrevne modeller. I Norge og Danmark regner Iveco kun med å selge et 30-talls Eurocargo 4x4.

Må få kundene bak rattet

Hva så med Trakker på det norske markedet? Med et totalsalg på rundt 300 tunge anleggsbiler i året - hvorav Volvo, Mercedes-Benz, Scania og MAN kaprer rundt 90 prosent av leveransene - blir det en kamp om smuler mellom de øvrige tilbyderne.

For noen år siden spilte et større antall EuroTrakkere en sentral rolle ved utbyggingen av den undersjøiske Nordkapptunnelen ut til Magerøya. Etter det, har Ivecos leveranser innenfor det norske anleggssegmentet i hovedsak vært Stralis i 6x4-utførelse. Dette er biler Iveco innrømmer ikke har vært solgt aktivt, men der kundene i stedet selv har oppsøkt forhandler og bedt om å få kjøpe bil.

Etter flere år med røde tall, er virksomheten i Iveco Scandinavian Operations nå restrukturert og kan vise til sorte tall i både Norge, Sverige og Danmark. Dette er ikke gått upåaktet hen på hovedkontoret i Torino, og forhåpentligvis kan Skandinaviasjef Gunni Mikkelsen og hans kollegaer nå motta mer støtte og backing enn tidligere.

Uansett tilkjennegir Mikkelsen mer satsing på tungt i tiden fremover. Selektivt utvalgte kundegrupper skal bearbeides på en helt annen måte enn tidligere, og Ivecos sympatiske og dyktige demosjåfør Jørgen Andreassen vil komme på langt hyppigere Norgesbesøk enn tidligere. Det hevdes at den enkeleste måten å selge en lastebil på er å la den potensielle kunden prøve den. Det burde i høyeste grad også gjelde for Iveco. Med introduksjonen av Trakker, har produsenten satt seg som mål å øke salget av tunge anleggsbiler i Europa med 2 prosent. Den klatringen burde være innenfor rekkevidde - også i annerledeslandet Norge.

www.iveco.com

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097