23948sdkhjf

Jæger: Fordel med bare ett merke

Jæger:Fordel med bare ett merke- Det er en fordel for Jæger at vi nå kan konsentrere oss om ett merke innen motvekt. Allerede med en organisasjon som omtrent ikke var representert i Osloområdet, hadde...

Jæger:

Fordel med bare ett merke

- Det er en fordel for Jæger at vi nå kan konsentrere oss om ett merke innen motvekt. Allerede med en organisasjon som omtrent ikke var representert i Osloområdet, hadde vi en markedsandel for Mitsubishi i Norge på rundt 18%. Derfor har vi store forventninger når Jæger i Oslo nå konsentrere kreftene. Vi har brukt anledningen til å styrke oss kraftig i Oslo og på Østlandet, samtidig som vi fortsatt har en meget sterk stilling innen fiskeriindustrien på Vestlandet og i Nord-Norge, sier daglig leder Arve Olsen i Jæger Truckimport AS.

Christian Ryg Skien

Med en sterk organisasjon på plass i Oslo, og etablerte enheter i Bergen og Trondheim, samt med Stensruds Truckutleie AS i Skien som en del av organisasjonen på landsbasis, ser Arve Olsen lyst på fremtiden. Han innrømmer imidlertid at akkurat perioden da Linde forsvant ut av Jæger var en tøff tid. Det tok en del hardt tankearbeid å finne ut hva som skulle skje, og omstillingen krevde sitt av organisasjonen. Resultatet er i følge Olsen en styrket organisasjon og et høynet engasjement om Mitsubishi. På sikt tror han det vil gavne både merket og firmaet.

Hva så med året 2002? Er dette begynnelsen på noen magre år?

- Vi tror ikke på noe spesielt godt år, sier han, men understreker at for sin egen del og for Mitsubishi- og NYK-truckene, er han optimist.

- Vi har et merke med godt omdømme, og ikke minst vi har en kundekrets som kjenner oss personlig. I dag er det mer om å gjøre at de personlige relasjonene er på plass. At service og oppfølging fungerer godt er viktigere enn hvilket merke man skal velge. Det finnes ingen dårlige trucker i markedet. Dermed blir pris, service, tilgjengelighet og personlige kontakter viktig.

Gjerne samarbeid

Et annet viktig moment er å kunne tilby totalløsninger. Olsen hevder at ingen kan gi en slik total løsning med utelukkende ett merke. Derfor er han heller ikke så opptatt av om det er egne merker, eller en kombinasjon med samarbeid mellom leverandører som gir løsningen.

- Dersom våre kunder har behov for større motvektstrucker enn hva vi selv fornuftsmessig kan tilby, ser vi gjerne at vi kan formidle slike ønsker videre. Vi har et godt samarbeid med Kalmar når det gjelder tyngre maskiner. Mitsubishi kan riktignok tilby containertrucker i de tyngste vektklassene, men å ta en slik maskin til Norge blir langt mer kostbart enn å få den levert fra Sverige, og vi aksepterer at markedet i Norge er mer innstilt på nordiske maskiner.

Til Norge tar man ikke større trucker enn 15 tonnere foreløpig. Men sist høst fikk Jæger bestilling på en 11,5 tonner til Norske Skog på Filipstad i Oslo, for håndtering av papirruller med klemme.

- Det kommer nordiske hytteløsninger for dieselmodeller fra 3,5 til 5 tonn i løpet av vinteren, dette er en felles skandinavisk løsning utviklet hos Bo-Bo i Sverige for Mitsubishiforhandlerne i de tre landene, sier produktsjef Hans Landås som er ansvarlig for prosjektet fra Jægers side.

Både på diesel og elektrisk side med henholdsvis Mitsubishi og NYK finnes nye modeller som både etter Olsens og key account manager Ulf Christiansens side bør hevde seg godt i konkurransen. Olsen fremhever spesielt en ny NYK som har fått tiltindikator med laserstyring. Det betyr at føreren lettere kan manøvrere seg inn mot paller i dårlig lys, og alltid vet at masten er korrekt vinklet når pallen trekkes ut eller settes på plass. Modellen har dessuten en av markedets raskeste heve og senkehastigheter. For de fleste i det norske markedet er NYK synonymt med elektriske Mitsubishitrucker, men det er faktisk ikke tilfelle. Fabrikken er ledende på sitt marked i Japan, men har samarbeid på markeder i andre land med Mitsubishi.

Bo-Bo hytter

Mitsubishi har også en ny serie dieseltrucker som skal få de nye Bo-Bo hyttene montert. Her er det fabrikkmontert fingertuppkontroll, men svenskehyttene kommer til å få langt høyere standard enn vanlig.

-------------

Stensruds Truckutleie satser tungt

Med utvidelsen og investeringer på rundt to millioner kroner, er Stensruds Truckutleie AS klar for å betjene regionen fra Vestfold til Aust-Agder. Selv om man har sett problemer i Grenland, regner daglig leder Tore Bergan med en industriell vekst også i dette området neste år, og en god utvikling for firmaet.

Selskapet har bygget ut 335 kvm nytt i forbindelse med verkstedarealene, og har dermed fått utstillingslokaler og lager. Samtidig har man fått frigjort hardt tiltrengt plass til et større verksted.

Dessuten har bedriften investert i nye biler, slik at man nå disponerer ni servicebiler som kan betjene området til kundenes tilfredshet.

- Det skal aldri være om, men når vi kan løse et problem, understreker Tore Bergan, som poengterer at de ansatte har mellom 15 og 30 års erfaring med truck og håndteringsutstyr, og har arbeidet med store og mindre industrikunder slik at de kjenner kundenes behov og krav og hvor avhengige man er av at truckene har kortest mulig stillstand.

At kundene har fulgt forhandler og ikke merke, er dessuten en tillitserklæring man må følge opp og ta vare på.

Tore Bergan har tatt over driften av selskapet fra sin svigerfar, og har selv lang fartstid i bransjen. Han er for øvrig selv en erfaren truckfører, som kan smykke seg med tittelen Norgesmester i truckkjøring fra 1987. Stensruds Truckutleie ble etablert så tidlig som i 1969, og var i begynnelsen som navnet sier, vesentlig engasjert i utleie av trucker - gjerne med utdannede førere som «følge» i en tid da mange kjørte uten noen form for sertifikat. Bedriften har i dag fortsatt utleie av 25 trucker, men er også sterkt engasjert i salg, service og vedlikehold av trucker. I tillegg drives undervisning etter gjeldende regler, slik at kundene skal være sikre på at deres førere til enhver tid er oppdaterte.

Stensrud betjener et marked preget av sterk industrivirksomhet. Selv om magnesiumfabrikken til Norsk Hydro nylig ble nedlagt og Grenland har opplevd flere harde runder med rasjonalisering og nedskjæringer, så dukker det i følge Bergan opp stadig flere, mindre bedrifter, som også har behov for trucker.

- For oss er flere mindre kunder minst like krevende og løfterikt som én eller et par større. Det betyr flere maskiner ut i markedet totalt, og det gir større muligheter for utleie og rentalløsninger, som etter hvert er en trend også i Norge.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063