23948sdkhjf

Iveco «Info Daily»: Innovativ telematikkløsning for distribusjonsbiler

Iveco «Info Daily»:Innovativ telematikkløsning for distribusjonsbilerDe fleste telematikkløsninger for transportbransjen er utviklet av eller i samarbeid med lastebilprodusenter, og er således beregne...

Iveco «Info Daily»:

Innovativ telematikkløsning for distribusjonsbiler

De fleste telematikkløsninger for transportbransjen er utviklet av eller i samarbeid med lastebilprodusenter, og er således beregnet for langtransportbiler. Nå har imidlertid Iveco lansert et system som er skreddersydd til varebilserien Daily.

Det bør være hevet over enhver tvil at også firmaer som utfører lettere varetransporter både kan rasjonalisere og ikke minst øke kvaliteten på arbeidet ved å ta i bruk integrerte telematikk- og telekommunikasjonsløsninger. Ivecos nye system «InfoDaily» inneholder en rekke elementer for bl.a.

Sikker betjening

Betjenings- og informasjonselementene er integrert i dashbordet, og består av en LCD-skjerm, et stort tastefelt for hurtig adgang til alle systemer, et uttrekkbart alfanumerisk tastatur, hurtigknapper for nødanrop/bilskade, samt separat panel for audioanlegg.

For at sjåføren ikke skal ta oppmerksomheten alt for mye bort fra trafikkbildet, er det dessuten planlagt et talegjenkjenningssystem med tilhørende retningsorientert mikrofon og kraftige høyttalere.

Mens de tekniske bildataene leveres fra bilens CAN-bus, sørger en telematikkbus for kommunikasjon mellom LCD-dispalyet, tastatur, GSM- og GPS-mottaker, multimediaboks, radio med RDS og TMC (Traffic Management Channel som bl.a. har mulighet for permanent køvarsel via radiosendere for bearbeidelse i navigasjonssystemet) og registreringsapparatet for bomveier.

I tillegg til de mange informasjonene som sjåføren/kjøretøyet både kan sende og motta, har Info Daily i følge leverandøren ytterligere en stor fordel ved den ergonomiske og trygge tilgangen som er oppnådd ved bruk av enhåndsbetjening og store tastefelter. Når talegjenkjenningssystemet blir lansert, økes selvfølgelig sikkerheten ytterligere.

Åpen struktur

Den åpne maskin- og programvarestrukturen skal muliggjøre kobling opp mot eksisterende flåtestyringsprogrammer. I følge adm. dir. Gunni Mikkelsen i Iveco North Europe viser erfaringen som hittil er gjort med Info Daily at Iveco med dette systemet er på rett vei med hensyn til telematikkløsninger for lette nyttekjøretøyer.

- Så snart det finnes en stor etterspørsel etter slike fremtidsrettede systemer kommer også kostnadene til å være innenfor en ramme som gjør det integrerte telematikksystemet til et virkelig pluss for en økonomisk bruk av bilene, sier Mikkelsen.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063