23948sdkhjf

Chronopost International: Franske posten etablerer seg i Norge

Chronopost International:Franske posten etablerer seg iNorgeSelv om STS - Bergtrans har håndtert importsendinger for Chronopost International i litt over to år, så er det ført nå i høst at Chronopost ...

Chronopost International:

Franske posten etablerer seg iNorge

Selv om STS - Bergtrans har håndtert importsendinger for Chronopost International i litt over to år, så er det ført nå i høst at Chronopost International Norway er etablert og man er i ferd med å arbeide seg inn også på eksportmarkedet for ekspress-sendinger.

Christian Ryg Gardermoen

Datterselskapet til Chronopost International i Norge eies med 51% av Chronopost International og 49% av STS - Bergtrans, og holder til i Flyspeditørenes Senter rett utenfor Oslo Lufthavn Gardermoen, og tett til E6.

Hensikten er at STS - Bergtrans skal bidra med kjennskap til det norske markedet og med lokale nettverk over hele landet. Verden over har Chronopost et nettverk som dekker de aller fleste steder. Kundene til Chronopost International Norway skal få fram sine sendinger til 220 land og regioner, og for importsendinger skal disse nå kundene over natten for 90% av sendingenes del.

Chronopost International bidrar i tillegg til sitt internasjonale nettverk og ekspertise i ekspressmarkedet, også med sitt avanserte trackingsystem CITS for sporing av sendinger. Selskapet har 200 depoter spredt over hele verden, og en stor internasjonal kundemasse. Chronopost er 100% eiet av det franske postverket, La Poste, og har mer enn 4.700 ansatte. Målet i Norge er å bli en seriøs konkurrent til de allerede etablerte ekspresselskapene i Norge.

STS Bergtrans har et godt nettverk og en lokal kunnskap om norske forhold. I tillegg har gruppen en god og stabil kundemasse som vil bety at Chronopost International Norway får øyeblikkelig adgang til eksportindustri som har behov for ekspresstjenester over hele verden.

Gruppen har i dag en omsetning som ligger i overkant av 16,7 millioner euro, og man har tatt mål av seg til å passere 25 millioner innen utløpet av neste år. Direktør Egil Berg i STS sa under den offisielle åpningen av Chronopost International Norway at det er en stor utfordring å gå inn for fullt i ekspressmarkedet til og fra Norge. Forutsetningen for å lykkes ligger i topp service gjennom hele systemet.

Siden Chronopost International er helt ut et fransk selskap, har man sterkere bånd til enkelt områder i verden enn andre ekspresselskaper, men gjennom et nært samarbeid med FedEx, er konsernet også inne for fullt, både i USA og i store deler av Østen.

Spesielt i østlige og nordlige deler av Afrika er godt dekket gjennom Chronoposts eget nettverk, mens man arbeider gjennom FedEx nav i Dubai, Bombay, Bangkok og på Filippinene, i tillegg til i USA.

FedEx flyr

For internasjonale sendingers del, vil FedEx være en nær samarbeidspartner når det gjelder flyfrakten. Som verdens største flyfrakter, kan konsernet stille med en stor flåte og et nett av internasjonale nav- og eikesystemer.

At FedEx er partner og transportør for Chronopost International, betyr ikke at man avvikler sin egen virksomhet i Norge, men at man tilbyr transporttjenester for konsernet.

Chronopost International Norway er etablert i Flyspeditørenes Senter, med kort vei til lufthavnen og direkte tilknytning til E6. STS Bergtrans har sin egen flyspedisjonsvirksomhet på Hasle nord for Oslo sentrum. Denne virksomheten fortsetter uavhengig av det nye, felles selskapet.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063