23948sdkhjf

Mercedes-Benz: Omfattende leveranse av nyttekjøretøyer til Posten

Mercedes-BenzOmfattende leveranse av nyttekjøretøyer til PostenPosten Norge har forlatt det tradisjonelle systemet med rammeavtaler, og kjøper nå i stedet inn biler basert på anbud. Bertel O. Steen AS...

Mercedes-Benz

Omfattende leveranse av nyttekjøretøyer til Posten

Posten Norge har forlatt det tradisjonelle systemet med rammeavtaler, og kjøper nå i stedet inn biler basert på anbud. Bertel O. Steen AS skal over en periode levere i alt 180 Mercedes-Benz nyttekjøretøyer, og nylig rullet 10 Actros i Postens farger ut fra importørens anlegg på Lørenskog.

Mens Posten tidligere baserte sine bilinnkjøp på rammeavtaler med lokale og individuelt tilpassede uttak, har den store statsbedriften nå gått over til rene blokkjøp. Fire forskjellige kjøretøygrupper er blitt spesifisert; kassevogner, klasse-1 biler, lastebiler med totalvekt 15 tonn og containervogntog. Innenfor hver av disse gruppene er spesifikasjonene gitt, i likhet med priser og betingelser for øvrig. Bilbestillinger handler dermed nå kun om kjøretøygruppe, antall og fysisk levering.

- Det er ingen tvil om at Posten har spart mye tid og penger på denne endringen, så blokkjøp kommer vi til å fortsette med. I neste fase ser vi for oss at en ordning med fast kilometerpris vil erstatte dagens system som er basert på chassispris, vedlikeholdskostnader og gjenkjøp, fastslår tungbilansvarlig Morten Natedal i Posten Norge BA.

Med fast spesifiserte kjøretøygrupper mener han at situasjonen også for billeverandøren blir langt mer oversiktlig og enklere å håndtere, og Natedal har derfor tro på at dette også vil resultere i lavere priser. Han opplyser at det blir nedsatt en gruppe bestående av bl.a. sjåfører og andre knyttet til bildriften som har til oppgave å evaluere og planlegge, foruten å ha dialog med leverandør i forkant av fastleggingen av spesifikasjonene for de forskjellige kjøretøygruppene.

180 biler

Leveransen som nå er innledet, omfatter 90 biler av en samlet ordre på i alt 180 for 2000 og 2001. Foruten de 10 tunge Actrosene som ble nevnt innledningsvis, er det blitt levert 38 Atego samt 42 Sprinter kassevogner. Det er ventet at ytterligere leveringer vil følge senere i år.

Stor og viktig kunde

Posten har alltid vært en stor og viktig kunde for Mercedes-Benz i Norge, ikke minst når det gjelder kassevogner og lastebiler opp til 16 tonns totalvekt.

- Vi er selvsagt meget godt fornøyd med å ha fått anbudet på billeveringer ut inneværende år, og ser fordeler også i vår organisasjon med omleggingen fra rammeavtaler til blokkjøp. Det er ingen tvil om at dette forenkler saksbehandlingen og bilhåndteringen også hos oss, sier nyttekjøretøyansvarlig Jarle Viuls i Bertel O. Steen AS.

- I den avgjørende anbudsrunden ble Mercedes-Benz og Bertel O. Steen valgt som følge av en god totalpakke bestående av elementene gjenkjøp, service og priser. Dessuten er både leverandøren og produktene velkjent hos oss gjennom lang tid, og med et tradisjonelt godt forhold, også lokalt. Mercedes-Benz har i tillegg den fordelen at de er i stand til å levere biler over hele spekteret, sier Natedal, som legger til at den nye avtalen også omfatter Nettlast og øvrige datterselskaper av Posten Norge som til nå har en kjøretøypark på rundt 2.000 enheter.

Sparer 4 millioner i året på å overta transportene selv

De 10 tunge Actrosene som er levert, er nå for lengst fremme i Nord-Norge, der de går i trafikk fra terminal i Fauske til Alta, og videre til Vadsø og Kirkenes. Bilene får trolig en årlig kjørelengde på rundt 200.000 kilometer i året, og innebærer i følge Natedal en klar opptrapping av Postens servicegrad i landsdelen.

Ved å overta transportene selv, oppnår Posten dessuten en kostnadsreduksjon på ca. 4 millioner kroner pr år. I tillegg vil man få en inntektsøkning takket være bedre logistikk i egendrevet transportnettverk.

Mellom 15 og 20 sjåfører skal dele på den døgnkontinuerlige langtransportvirksomheten. Det er viktig at de kjenner redskapen godt fra første dag, og grundig kjøretøyopplæring inngår derfor som en viktig del av overleveringsprosedyrene.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065