23948sdkhjf

Strengere vinterkrav til EU-trailere

Den svenske Transportstyrelsen foreslår strengere vektfordelingskrav i perioden 1. desember til 30. mars.

TEKNISKE KRAV: Den svenske Transportstyrelsen, som kan sammenliknes med Veidirektoratet i Norge, har på oppdrag for den svenske regjeringen funnet ut at korte toakslede semitrailere (EU-varianten) har høyere ulykkesrisiko enn andre lastebilvarianter på vinterføre.

Det er nettstedet trailer.se som melder dette.

Transportstyrelsen har sett på mange faktorer som er årsak og eller kan korrigerer dette, inklusiv krav til dekk, men havner kort fortalt ned på at det er trykket på drivaksel som er mest avgjørende.

Tilstrekkelig trykk på drivaksel er selvsagt avhengig av hele ekvipasjens vektsammensetning. Desto høyere bruttovekt, desto høyere drivakseltrykk er nødvendig.

Transportstyrelsen foreslår derfor følgende krav til toakslede trekkvogner (med en eller flere hengere...) for perioden 1. desember til 31. mars:

  • At minst 25 prosent av bruttovekt ligger på drivaksel
  • Alternativt at sammenlagt bruttovekt maksimalt kan være 1,5 ganger lastebilens bruttovekt.

Sett med norsk øyne vil jo dette kunne få temmelig stor effekt her til lands også - ettersom en temmelig høy andel av toakslede biler kommer til Norge via Sverige.

PS - les også saken under :) Det er ikke alt som er nytt under himmelen:

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078