23948sdkhjf

Skanska fikk Fornebubanen

Prosjektet Fornebubanen inngår kontrakt med Skanska Norge på den første store entreprisen på Fornebubanen.

Grunnarbeider på Fornebu stasjon og base er den første av flere store entrepriser som kunngjøres og igangsettes i tidsrommet 2020-24. Kontrakten er på 497 millioner kroner.

Stor byggegrop

Byggegropen som skal graves ut og sprenges er på ca 600.000 fm3, så det er en stor massehåndteringsjobb som omfatter fjerning av løsmasser og fjell. Skanska vil gå i gang med rivning av eksisterende bygningsmasse og spunting, graving og sprengning for å få etablert en stor byggegrop på Fornebu sør. Denne vil senere romme endestasjon og hensetting av vognmateriell på den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu.

Både Fornebubanen og Skanska vil ha stort fokus på HMS, fordi denne type arbeider i bynære strøk er krevende med tanke på støy og trafikk. Prosjektet har ambisiøse klimamål og det vil bli benyttet en stor andel fossilfrie anleggsmaskiner. Det vil bli brukt både elektriske maskiner og lastebiler drevet av biogass.

Panorama Fornebu sør

Entreprisen omfatter også omlegging av veier, kabler og rør i grunn på Fornebu sør. Løsmasser og fjell vil bli håndtert og kjørt bort som overskuddsmasser. Hovedandelen av steinmassene vil bli levert til Skanska Industrial Solutions sin gjenvinningsterminal på Fornebu til foredling og videre gjenbruk. Dette reduserer transportavstandene betydelig og er et viktig bidrag til reduserte klimagassutslipp.

Ferdig i 2027

Fornebubanen skal bli en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Banen vil bli ca. 8 km lang og skal ha seks stasjoner; Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Fornebubanen knyttes opp mot det eksisterende T-banenettet, og stipulert reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir 12 minutter.

Byggingen starter i 2020, og den skal stå klar til drift i 2027. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.472