23948sdkhjf

Kravene tilspisser seg for dekkprodusentene

Bridgestone-importøren Gjerde & Byrhing AS med nytt styredekk for vinter, RWS1.

RWS1 (Regional Winter Steer 1) erstatter storselgeren M788 som har stått for drøye 25 prosent av deres vinterdekkserie for tunge kjøretøy.

- Da vi hørte at bestselgeren skulle erstattes var vi veldig spente på hva som kom, forteller Bjørn Larsen, salgssjef last og anleggsdekk.

Nå er det her og han kan puste lettet ut sammen med distriktssjef Christian Knudsen, daglig leder Kristian Spernes og innkjøpsleder og eier Bjørne Byhring i Gjerde & Byhring AS.

RWS1 kom på markedet i september og er allerede lagerført i Norge.

Målet var å utvikle et nytt premium vinterstyredekk som kombinerer lang levetid og gode vinteregenskaper og som samtidig er tilpasset det nye regelverket S2WR2, M+S & 3PMSF.

- Skandinavia har ofte ikke fått nok fokus, det er de store markedene i Europa som dominerer og de skal ha dekk som bare ruller og ruller, forteller Bjørne Byhring.

Utslippskravene styrer

Nå kommer økte krav, både i form av dekktrykksmåling og krav om reduserte utslipp. Innen 2025 skal lastebilprodustenene redusere utslippene ned 15 prosent og innen 2030 skal de ned 30 prosent. Dekk er et av elementene som skal bidra, derfor er det stor aktivitet i dekkbransjen for å utviklet dekk med lavest mulig rullemotstand. Bridgestone har stoppet produksjonen av flere populære dekkmønster og lanserer nye lettrullende istedet.

- Vi ser at lastebilprodusentene godkjenner færre typer dekk. Dette blir strengere fordi produsentene kan ende opp med store bøter om de ikke oppfyller utslippskravene, forklarer Byhring.

De fleste kjører med ett sett

Bridgestone-gjengen trodde at flere ville velge to sett dekk i Norge, men de færreste har gjort det. Dekkjøp står for to prosent av totalkostnadene til lastebileieren ifølge dem, men innvirkningen dekkene har på totaløkonomien kan være 30 prosent som følge av drivstofforbruk og breakdowns.

Aktuell kombi

Nykommeren blir beskrevet som et dekk for helårsbruk med uthevet vintergrep og en veldig aktuell vintekombinasjon fra Bridgestone blir RWS1 sammen med drivhjulet RWD1 som også finnes på lager i Norge.

Drivdekket er kjørt på omtrent 20 biler allerede i Norge og tilbakemeldingene skal være gode i følge Kristian Spernes.

Det nye styredekket har klart drivstoffklassifiseringen "C", som er to plasser opp fra "E" på forgjengeren.

- Dette er tricky fordi jo mer effektivt dekket er på vintergrep, jo høyere blir som regel drivstofforbruket og jo lavere blir levetiden, forklarer Bjørne Byhring.

For 10-tonns framaksel

Egenskapene på våt vei er likt som på forgjengeren, altså B. Nytt er også at RWS1 kommer med lastinndeks 164K, for 10-tonns framaksel som blir mer og mer aktuelt. Foreløpige tester viser at det nye mønsteret ikke påvirket levetiden på dekket, ifølge Bridgestone.

For ekstrem vinter har Bridgestone frontvinterdekket W958 og for helårs/vinter finnes fortsatt Duravis-serien. På drivdekk er det Nordic Drive 1 som er ekstremvarianten.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047